آلفارومئو جولیتا
با اینکه جولیتا از مدل 2010 پا به کشورمان گذاشت اما از اواخر سال 2011 بود که آلفاموتور، عرضه انبوه آنرا با مدل 2012 آغاز کرد.سری دوم جولیتا نیز در مدل 2014 و با ارتقای برخی امکانات و همچنین با تغییر بسیار مختصر چهرهاش، به خیابانهای ایران قدم گذاشت. تبلیغات گسترده و جذابیتهای خاص این برند، به استقبال خوب مشتریان از جولیتا منجر شد؛ همان خودرویی که همچنان نیز از معدود هاچبکهای لوکس، اسپرت و گرانقیمت کشورمان محسوب میشود. البته کمرنگ شدن فعالیت واردکننده آن، که به خدمات پس از فروش ضعیف و همچنین عدم تامین کافی قطعات آن منجر شده، از مهمترین عواملی است که باعث شده این برند خوشنام، در این روزها از آن جایگاه خوب سالهای اولیه ورودش به ایران، فاصله بگیرد.
بی ام و سری 1 هاچبک، رنو اسکالا و دی اس 5 از جمله رقبای این خودرو هستند. آلفارومئو جولیتا از جمله خودروهای کوچک و لوکس بازار است که مشتریان منحصر به فردی دارد. ایمنی بالا، فرمان پذیری قابل قبول و شتابگیری فوقالعاده از جمله مزایای این خودرو هستند. در سوی مقابل پیشرانه آلفارومئو جولیتا نسبت به کیفیت بنزین مورد استفاده به شدت حساس است و پیچیدگی فنی آن نیز اجرای تعمیرات دورهای را دشوار میکند. آلفارومئو جولیتا یک خودرو دونفره است و برای مصارف خانوادگی چندان مناسب نیست. از سوی دیگر قیمت گزاف آن نیز موجب خواهد شد تا متقاضیان خرید این خودرو، پیش از انجام انتخاب نهایی مدت بیشتری را تامل سپری کنند. با این وجود آلفارومئو جولیتا ذات یک شرور ایتالیایی را به نمایش میکشد و برای علاقمندان سوپرمینیهای اروپایی یک گزینه ایدهآل خواهد بود.
سیستم انتقال قدرت
جولیتا با دو نوع گیربکس دستی و دو کلاچه TCT عرضهشده است که البته تنها با نسخهی اتوماتیک دبل کلاچ (TCT) در بازار کشور ما عرضهشده است.
گیربکس دبل کلاچ نوع خشک این خودرو درحالیکه نگهداری و هزینهی بالایی برای صاحب خود به همراه دارد، در کنار پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ عملکرد اسپرت و پرهیجانی را به ارمغان میآورد و مشخصات فنی آلفارومئو جولیا بهعنوان یک هاچبک جذاب بهخوبی راننده را راضی میکند.
موتور
هنگام باز کردن کاپوت این خودرو با نوشته بزرگ Multi Air Turbo Benzina بر روی پوشش موتور این هاچبک ایتالیایی مواجه میشوید که به معنی پیشرانه بنزین سوز مجهز به توربو شارژ و سیستم مالتی ایر است. در سیستم مالتیایر، سوپاپهای ورودی سوخت به موتور، از نوع شیرهای الکترومکانیکی (سلونوئید) هستند که زمان و میزان باز و بسته شدن آنها بهصورت کاملاً هوشمند و از طریق کامپیوتر خودرو کنترل میشود.
در رانندگیهای معمولی و روزمره این سوپاپها به میزان کمتری باز و بسته میشوند تا مصرف سوخت خودرو کاهش بیابد، اما با فشردن ناگهانی پدال گاز سوپاپها مدتزمان بیشتری بازمیمانند و نتیجه این کار شتاب گیری بهتر خودرو است.
سیستم تنظیم حالت رانندگی آلفا DNA
آلفارومئو جولیتا مجهز به سیستم تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) پیشرفته موسوم به آلفا DNA است. DNA مخفف سه حالت تعریف شده برای این سیستم به نام های Dynamic، Natural و All Weather است که بهترتیب معادل حالات اسپرت، نرمال و برفی سایر خودروها هستند.
در حالت Dynamic خودرو در حالت اسپرت قرار گرفته و در این شرایط بوست توربو افزایش یافته و دنده ها در دور موتور بالاتر تعویض میشوند و گیربکس واکنش بیشتری به پدال گاز داشته و عملیات دنده معکوس سریعتر انجام میشود. وقتی خودرو در حالت Dynamic قرار داشته باشد، یک ویژگی ایمنی دیگر به نام سیستم پیشفعالسازی ترمزها
(Pre-Fill) نیز وارد مدار میشود. سیستم مذکور، با بازخوردهایی که از سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC) میگیرد، قادر است موقعیتهای خطرناک را شناسایی و قبل از اینکه راننده پدال ترمز را فشار دهد، ترمزها را فعال کند
در حالت Natural خودرو در حالت معمولی رانندگی روزمره قرار میگیرد.
حالت All Weather نیز برای شرایط رانندگی و هنگامی که جاده لغزنده است مورد استفاده قرار میگیرد.
معایب آلفارومئو جولیتا
1- استهلاک بالا و گرانی قطعات
آلفارومئو جولیتا در کنار رانندگی لذت بخش و پیشرانه مدرن خود هزینه های نگهداری بالایی دارد. اگر مالک این هاچبک تند و تیز هستید باید از ان در برابر خطراتی همچون بنزین بی کیفیت داخلی، روغن موتورهای تقلبی و قطعات بی کیفیت مراقبت کنید. محکوم به پرداخت هزینه های سنگین تعمیر آن خواهید شد.
2- خدمات پس از فروش محدود
شرکت آلفا موتور عاملیت فروش و خدمات پس فروش جولیتا در ایران میباشد که نمایندگی های زیادی در کشور ندارد و با توجه به عدم واردات این خودرو به کشور عاملیت های این شرکت محدودتر شده است. با توجه به این که آلفارومپو جولیتا خودرویی با پیچیدگی فنی بالاست اکثر تعمیرکاران متفرقه توانایی تعمیر این خودرو را ندارند. از این رو محدودیت خدمات پس از فروش را میتوان یکی از معایب این خودرو به شمار آورد.
3- دید ناکافی به عقب
به واسطه وجود تجهیزاتی مانند دوربین دنده عقب شاید این مورد را نتوان عیب بزرگی برای این خودرو دانست. اما باید پذیرفت که محدودیت دید عقب برای راننده های کم تجربه و تازه کار میتواند استرس زا و دردسر ساز باشد.
مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا | |
نام خودرو | آلفارومئو جولیتا |
کشور سازنده | ایتالیا |
سال (طراحی) | 2011 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1368 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 170 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 250 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی – 6 دنده اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | 7.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 218 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1310 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4351 طول – 1798 عرض – 1465 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2634 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | 134 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
امکانات آلفارومئو جولیتا | |
ترمز و پایداری | سامانه کنترل دینامیک VDC که شامل ESP، ASR، HBA، MSR، CBC، DST، HHC، ABS، EBD، E-Q2، PreFill و AFS میباشد – DSC – Hill Holder |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پردهای – مجموعا 6 کیسه هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی Hi-Fi مجهز به آمپلی فایر Bose و 8 بلندگو (سفارشی) – بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 – قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان |
دیگر تجهیزات | موتور توئین توربو با مجهز به سیستم مولتی ایر – آلفا DNA (امکان انتخاب و تنظیم خودرو با شرایط رانندگی به دلخواه راننده: اسپرت، نرم و زمستان) – گیربکس 6 سرعته خودکار دو کلاچه و پدال پشت فرمان – سیستم Microhybrid Start and Stop – چراغ مهشکن جلو و عقب – چراغ عقب LED – شیشه بالابر one touch – صندلیهای تاشو ردیف عقب – رینگ آلومینیومی – ریموت کنترل – صفحه نمایش اطلاعات خودرو – روکش چرمی صندلی به همراه گرمکن – آینه داخلی فتوکرومیک حساس به نور – آینههای بیرونی برقی گرمکندار فتوکرومیک حساس به نور با قابلیت تاشو برقی – سقف کشویی شیشهای پانوراما – سنسور نور چراغها – تنظیم خودکار چراغها با زاویه فرمان مجهز به زنون و LED و سیستم شستشو – سیستم Blue&Me – فرمان برقی تلسکوپی بشکن با روکش چرم با قابلیت تنظیم سیستم صوتی – سنسور پارک – تهویه مطبوع خودکار با قابلیت تنظیم دما به صورت مجزا برای سرنشینان جلو – 5 ستاره ایمنی – کروز کنترل – رینگ 18 اینچی به صورت سفارشی – صفحه نمایشگر چند منظوره به صورت سفارشی |