لانچ کنترل(Launch Control)
در مسابقات اتومبیلرانی، مطمئناً قدرت موتور خودرو اهمیت بالایی دارد. اما شتاب آغاز حرکت از خط شروع نیز بههمان اندازه حائز اهمیت است. در چنین شرایطی چرخش چرخها میتواند برای شما دردسرساز شود. تصور کنید که چرخ خودروی حریف شما اصلاً چرخش درجا ندارد، اما شما لانچ کنترل ندارید و چرخ خودرویتان بر اثر چرخش زیاد، در حال سوختن است. حتی تصورش هم آزاردهنده میباشد. فکر کنید یک ماشین ۷۰۰ اسب بخاری، نصف راه را رفته باشد و شما تازه حرکت از خطشروع را آغازکرده باشید. در این مواقع حتی اگر قدرت موتور شما ۸۰۰ اسب بخار هم باشد، دیگر اهمیتی ندارد.
در واقع با این سیستم می توان چرخش اضافی لاستیک خودرو و بخش های مرتبط با آن را حذف نمود، بیشترین استفاده را از توان قابل تولید موتور بهره برد، امکان جابجایی و کشش وزن خودرو را افزایش داد و در نهایت می توان گفت این آپشن سبب ارتقای سطح انتقال قدرت موتور به چرخ ها خواهد شد. گسترش به کارگیری قطعات الکترونیکی در خودروها، از اوایل دهه ۸۰ میلادی، باعث شد برنامه «لانچ کنترل» (Launch Control) برای خودروهای مسابقه ای طراحی شود.
این برنامه کمکی این امکان را به راننده می داد تا در ابتدای حرکت خودرو (Launching)، بهترین بازده را از موتور، گیربکس و چرخ ها دریافت کند و تلفات ناشی از شروع حرکت خودرو را، که به مهارت راننده بستگی داشت، به صفر برساند. در سال های اخیر نیز، حتی در خودروهای تولیدی برندهای معروف که بازار هدف آن ها مردم هستند، از این سیستم کمکی استفاده می شود تا این خودروها بهترین بازده را در هنگام شروع به حرکت سریع داشته باشند.
نحوه فعال کردن لانچ کنترل
برای فعال کردن لانچ کنترل در برخی مدلها کافی است یک دکمه را فشار دهید. البته برای شما یک دکمه است، اما در خودرو اتفاقات زیادی میافتد. حداقل در خودروهای بیامو سری M اینگونه است. با فشردن یک دکمه در این خودرو، موتور گرم میشود، کنترل پایداری دینامیک خاموش میگردد و انتقال نیروی خودکار به حالت متوالی میرود
لانچ کنترل با عملکرد چندگانه ای که دارد، بخش های مختلفی از جمله گیربکس، دریچه گاز، ترمز ABS و کنترل کشش را تحت کنترل دارد و با بهینه کردن عملکرد آنان بهترین بازده را هنگام شروع حرکت های سریع به ما می دهد.
سیستم لانچ کنترل در ابتدا حدی را برای دور موتور تنظیم می کند، که موتور در آن دور، بیش ترین گشتاور را تولید می کند. این دور با توجه به نوع موتور می تواند در محدوده ۳۵۰۰rpm تا ۴۵۰۰rpm قرار داشته باشد. در این شرایط اگر حتی پدال گاز را کامل فشار دهید، دور موتور از مقدار تعیین شده توسط ECU فراتر نمی رود.
در مرحله بعد، لانچ کنترل با درگیر کردن به موقع سیستم انتقال قدرت، بیش ترین گشتاور حاصل از موتور را به چرخ ها منتقل می کند. این سیستم اغلب در خودروهایی که از دیسک و صفحه کلاچ برای اتصال موتور به گیربکس استفاده می کنند کاربرد دارد. تلفات ناشی از مبدل گشتاور نسبتاً زیاد است، اما در سیستم دیسک و صفحه کلاچ تلفات کم تری را شاهد هستیم.
پس از انتقال قدرت از موتور به گیربکس، قدرت به سر چرخ ها می رسد. حال اگر قدرت داده شده به چرخ ها موجب لغزش یا به اصطلاح بکسواد آن ها در ابتدای حرکت شود، انرژی بسیاری هدر می رود، در صورتی که می بایست این انرژی صرف جا به جایی خودرو می شد. لانچ کنترل با استفاده از سیستم ABS و کنترل کشش خودرو، هرزگردی چرخ ها را از بین می برد و از اتلاف انرژی در این قسمت می کاهد.
لانچ کنترل به موتورهای پرخوران این اجازه را می دهد تا دورهای بالاتری را پیش از شروع حرکت داشته باشند و به دنبال آن پره های توربوشارژر با سرعت بیش تری دوران کنند و عملکرد بهتری را برای شروع حرکت داشته باشند.
این سیستم در زمان شتاب گیری بسیار مؤثر است و با حذف خطاهای فردی، پرشتاب ترین شروع را به ارمغان می آورد. نحوه فعال سازی این سیستم در برندهای مختلف متفاوت است، برای یافتن شیوه فعال سازی آن بهتر است به ویدئوهای مرتبط در یوتیوب مراجعه کنید.