منوی دسته بندی

آریو S300 (زوتی Z300)

زوتی آتو (Zotye Auto) شرکت خودروسازی چینی است، که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد.زوتی در سال 2005 توسط گروه هولدینگ زوتی تاسیس شد. پیش از این ، زوتی قراردادهایی داشت که فقط صادرات قطعات خودرو را انجام می داد اما تولید خود را برای تکمیل خودروها افزایش داد تا از مزیت گسترش بازار خودرو چین استفاده کند. در سال 2005 ، زوتی به دلیل شهرت خود به عنوان یک شریک قابل اعتماد ، قراردادهایی را برای شرکت های تابعه فروش در 10 کشور مختلف ایجاد کرد. از سال 2005 ، زوتی خط تولید خودرو و شماره تولید خود را گسترش داده است.

سال 93 بعد از نهایی شدن مذاکرات بین سایپا و زوتی (یا همان زوتای)، مدل Z300 ابتدا به S300 تغییر نام داد و در نهایت، نسخه مونتاژی‌اش با نام آریو به بازار آمد. آریو می‌توانست دستاورد مهمی برای سایپا به حساب بیاید اما به نظر می‌رسد با برخی از تصمیمات، این اتفاق نیفتاد. آریو در بازار خرید و فروش دست دوم خود اوضاع نابسامانی دارد؛ اما در میدان رقابت می‌تواند مقابل برلیانس H330‌ حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشد. به‌ویژه آنکه در مقابل برلیانس از چهره معقول‌تر و منطقی‌تری بهره می‌برد. غیر از تغییراتی اندک در فرم صندلی‌ها و روکش آن‌ها، تفاوت خاصی میان مدل‌های مونتاژی آریو دیده نمی‌شود. بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین S300 و Z300 یعنی نمونه‌های ایرانی و چینی این زوتی، حذف بسیاری از آپشن‌های استانداردی است که روی ویرایش چینی دیده می‌شد از جمله نمایشگر بزرگ 7 اینچی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان. البته ساختار پیشرانه و جعبه‌دنده نیز هم‌چنان از نسخه چینی، قرض گرفته شده است.

طراحی

نمای کلی زوتی Z300‌ نمونه کپی شده از نسل پیشین تویوتا آلیون است. نمونه‌های مونتاژی آریو نیز از نظر طراحی تفاوتی با زوتی Z300‌ ندارند و هر دو خودرو از طرحی قدیمی، اقتصادی و درعین‌حال هماهنگ و موزون بهره‌ می‌برند. تنها تفاوت نسخه‌های مونتاژی و وارداتی، به لوگو سازنده خودرو و اسم اتومبیل خلاصه می‌شود.

مشخصات فنی

در این بخش از مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به مقایسه فنی خواهیم پرداخت؛  همانند قسمت طراحی، در بخش قوای فنی نیز تشابهات زیادی مابین زوتی Z300‌ و آریو S300 دیده می‌شود. عمده نسخه‌های مونتاژی آریو S300 از قوای فنی مشترکی با زوتی Z300 برخوردار هستند که عبارت است از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک. موتور یاد شده قادر است تا حداکثر 112 اسب‌بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

با این‌حال سایپا تصمیم گرفت با به‌کارگیری پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی، تنوع مدل‌های این خودرو را در بازار کشورمان افزایش دهد. نمونه‌های معدودی از آریو نیز با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس دستی تولید شدند که مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر(نسبت به نسخه‌های اتوماتیک)، از مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. درنهایت از این نمونه‌ها استقبال چندانی به عمل نیامد و عمر کوتاهی در خط تولید سایپا داشتند.

معایب ومزایا
مثبتتعلیق نرم و کابین جادار، آپشن های مناسب، ترمزهای قابل اعتماد
منفیقدرت و شتاب ضعیف، گیربکس کند، گمنام بودن برند

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۵۹۰ سی‌سی

توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

حداکثر سرعت: ۱۷۲ کیلومتر

نوع جعبه دنده: ۴ سرعته تیپ ترونیک

سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی

مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۷ لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۴

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۶۵/۱۷۶۶/۱۴۸۶ میلی‌متر

فاصله دو محور: ۲۷۰۰ میلی‌متر

وزن: ۱۳۲۵ کیلوگرم

حجم صندوق عقب: ۴۵۷ لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۵ R 15

ایمنی

۵ ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP

۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS))

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD))

سیستم کمکی ترمز BOS))

برخی از تجهیزات این خودرو

صندلی‌ها با پوشش چرمی

تهویه مطبوع اتوماتیک

چراغ‌های LED عقب

چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور

سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)

تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان + CD+AUX + پورت USB

مانیتور LCD

۶ عدد بلندگو

سنسور دنده عقب

دوربین دید عقب

سانروف

mohsenmortzavi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *