امیکو(آسنا)
گروه خودروسازی ارس با نام تجاری آمیکو که سالهای متمادی در زمینه تولید وسایل نقلیه تجاری و موتورسیکلت تجربه دارد، تصمیم گرفت خلاء وجود وانت پیکاپهای آفرودر میانقیمت را در بازار ایران با عرضه یک مدل میان-سایز چینی تا حدی برطرف کند.دومین تجربه همکاری شرکت ارس خودرو با چینیها که اغلب آن را با نام نشان تجاری آمیکو میشناسیم، پیکاپ بلندبالایی است که خود را بهعنوان اصلیترین رقیب تویوتا هایلوکس در بازار کشورمان معرفی کرد. آسنا دوکابین با پلتفرم پیکاپ N2 ساخت شرکت چینی Huanghai Auto ساخته شده و هرچند سال 96 به بازار ایران معرفی شد ولی تولید رسمی آن در چین از ابتدای 2016 استارت خورده بود. آسنا میتوانست خلا پیکاپهای سایز بزرگ در بازار ایران را به خوبی پر کند ولی تنشهای ارزی کاری کرد که از دسترس توان قشر متوسط، بهدور باشد. آسنا حداقل از روی ظاهر، یک آفرود واقعی نشان میدهد. البته نگرانیهایی از این بابت نیز وجود دارد. چراکه صنعت خودروی چین تاکنون تجربه موفقی در این زمینه نداشته است. بد نیست بدانید که پیشرانه هانگای N2 با میتسوبیشی لنسر و اوتلندر 2006، بیوایدی S6 مدل 2013 و همچنین هاوال H5 جدید یکی است.
یکی از مزایای آمیکو آسنا نسبت به چینی های رقیب، فضای کابین بسیار خوب آن است که حتی برای سرنشینان عقب هم راحتی خیلی خوبی فراهم می کند. درب های اتومبیل به خوبی عایق بندی شده و شما را حتی برای عبور از رودخانه های عمیق دلگرم می کند. ویژگی دیگر خودرو طول بسیار زیاد آن است که هم می تواند یک مزیت و هم می تواند یک عیب برای آمیکو آسنا به شمار آید. مزیت آن را می توان فضای بار بزرگ و کابین جادار آن معرفی کرد، اما خودروی بزرگ باعث رانندگی سخت تر آن در استفاده های شهری یا حتی مسیرهای آفرودی و فضاهای کوچک قابل عبور می شود که قطعا در استفاده های شهری شما را اذیت می کند. طراحی داشبورد این خودرو ساده و بدون تزئینات خودروها امروزی است اما برای استفاده های آفرودی که معمولاً راننده ها با دستکش راننده می کنند، ارگونومی است و براحتی قابل استفاده است.
پیشرانه
آمیکو آسنا بعد از دو خودروی کاپرا 2 و فوتون تونلند، به سومین پیکاپ چینی مونتاژ داخل تبدیل می شود که از پیشرانه سری 4G69S4N کمپانی میتسوبیشی استفاده می کند که طی سال های 2003 تا 2008 توسط این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون حق امتیاز این پیشرانه به بسیاری از شرکت های چینی فروخته شده تا شاهد استفاده گسترده از این موتور 2.4 لیتری بر روی بسیاری از خودروهای چینی باشیم که با توجه به تکنولوژی تقریبا قدیمی این پیشرانه، انتظار قدرت و گشتاور خیلی زیادی را هم نباید از این پیشرانه داشت.
پیشرانه چهار سیلندر ۲.۴ لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی جهت تامین قدرت این وانت پیکاپ دو دیفرانسیل استفاده شده است. بدین ترتیب توان خروجی آسنا به رقم ۱۴۳ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور خواهد رسید.
جهت انتقال قدرت نیز از گیربکس ۵ سرعته ساخت شرکت زوماکس و سامانه کلاچ ساخت شرکت والئو بهره گرفته شده که نسبت به نمونه چینی ارتقا یافته است. آمیکو آسنا یک پیکاپ دو دیفرانسیل است و به واسطه بهرهمندی از ترانسفرکیس میتواند نوع و میزان انتقال نیرو به چرخها را در سه حالت 4H (چهارچرخ نیمه سنگین) ، 4L (چهارچرخ سنگین) و 2H (دوچرخ عقب سبک) تنظیم کند.
همچنین درصورت هرزگردی یکی از چرخها، سیستم قفل خودکار دیفرانسیل وارد عمل شده و نیرو را از چرخ مذکور به سمت دیگر تایرها هدایت میکند تا خودرو بهراحتی به حرکت درآید؛ سپس دوباره جریان نیرو به سمت آن چرخ روان خواهد شد.پیکاپ آمیکو آسنا به طور استاندارد علاوه بر بنزین از گاز طبیعی فشرده CNG نیز به عنوان سوخت استفاده میکند. بدین منظور از یک باک بنزین هفت لایه به ظرفیت ۸۰ لیتر و همچنین مخزن سی ان جی با گنجایش ۷۰ کیلوگرم به عنوان مخازن سوخت این خودرو بهره گرفته شده است. این وانت پیکاپ بزرگ حدود ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند که برای خودرویی با این ابعاد و وزن، رقمی تقریبا متعادل و مناسب خواهد بود.
امکانات
در بحث ایمنی و امکانات رفاهی نیز خودروی پیکاپ آمیکو آسنا سطح امکانات نسبتا خوبی دارد که در بحث امکانات رفاهی می توان به مواردی همچون صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی، شیشه های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتاق اشاره کرد. در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم های ترمز ABS به همراه EBD و DRP مجهز شده است که شاید چندان چشمگیر نباشند، این درحالیست خودروی فوتون ایران خودرو دیزل یا کاپرا 2 از سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بهره مند هستند و شرکت آمیکو تمایلی برای گنجاندن این سیستم ها در آمیکو آسنا نداشته است، اما مزیت آمیکو آسنا می تواند ترمزهای 4 پیستونه و شاسی ضربه گیر 4 مرحله ای باشد که سطح ایمنی اتومبیل را افزایش داده است.
همچنین از لحاظ چابکی و شتاب نیز باید اذعان کرد که گرچه هیچکس انتظار عملکردی در حد یک هاچبک اسپرت را از آمیکو آسنا ندارد، اما بهتر است بدانید که این خودرو میتواند ظرف مدت زمان حدود ۱۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
مشخصات | |
نام خودرو | پیکاپ آمیکو آسنا |
کشور سازنده | ایران |
سال (طراحی) | 2017 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2378 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 210 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5+1 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | – |
حداکثر سرعت | 130 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1880 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 5560 طول – 1840 عرض – 1840 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 3405 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
امکانات پیکاپ آمیکو آسنا | |
ترمز و پایداری | ABS – EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | صفحه نمایش 7 اینچی لمسی و بلوتوث و پورت USB |
دیگر تجهیزات | (GPS)مسیریاب مجهز به نقشه کامل ایران – چراغ های نور روز – صندلی های چرمی – درب های تقویت شده – دوربین عقب – تنظیم برقی نور چراغها – خروجی 12 ولت مجزا – کنسول وسط |