اپل اینسیگنیا
اینسیگنیا، پایان بازی 20 ساله اپل وکترا در بازار جهانی بود و نسل اولش در سال 2008 به بازار جهانی معرفی شد. این آلمانی در سال 2013 فیسلیفت شد که علاوهبر ظاهری جدید، چندین آپشن ایمنی (مانند رادارهای جلو، نقطه کور و تغییرلاین) نیز به آن اضافه شده بود. اینسیگنیا از اواخر سال 95 و در مدل 2016 توسط «توان خودرو جی» به خیابانهای کشورمان راه یافت ولی بعد از لغو مجوز نمایندگی این شرکت در ابتدای سال 96، وارداتش مجددا متوقف شد و به همین دلیل نیز این روزها، مدلهای انگشتشماری از اینسیگنیا در کشورمان وجود دارد. تمامی نسخههای وارداتی این آلمانی به سیستم چهارچرخ محرک مجهزند که بزرگترین برتری آن نسبت به سایر همکلاسانش در ایران است. اینسیگنیا علیرغم مصرف شهری زیاد، از یک شتابگیری مثالزدنی و فرمانپذیری عالی بهره میبرد.
این نسل از اپل اینسیگنیا در سال 2013 مورد فیس لیفت قرار گرفت و نمونه موجود در ایران، از نوع پس از فیس لیفت هستند. این خودرو از پلتفرم Epsilon II جنرال موتورز استفاده می کند که معمولا برای سدان های سایز متوسط استفاده می شود و از سال 2002 تاکنون مورد استفاده بوده است. علاوه بر اپل اینسیگنیا، خودروهایی همچون شورولت کاپریس، کادیلاک XTS و اپل وکترا بر اساس این پلتفرم توسعه داده شده اند. سواری راحت، قابلیت اتصال با فناوری های مدرن و میزان کم انتشار گازهای گلخانه ای، اپل اینسیگنیا را به خودرویی کاربردی برای سیستم حمل و نقل عمومی تبدیل کرده است.
پیشرانه
اپل اینسیگنیا در نسخه های سدان و استیشن و با تنوع خوبی از پیشرانه ها، شامل پنج موتور دیزلی و چهار موتور بنزینی به انواع بازارها ارایه شد. نسخه ای که در ایران حضور دارد، مجهز به یک موتور بنزینی چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژر با حداکثر قدرت 250 اسب بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتون متر است که ارقامی استاندارد و البته بسیار خوب در بازار ایران برای یک سدان سایز متوسط محسوب می شوند. سیستم انتقال قدرت نیز هشت سرعته اتوماتیک بوده و اپل اینسیگنیا یک خودرو دو دیفرانسیل است. پس تا اینجا متوجه شدیم که با یک سدان نیمه لوکس سنتی، که رقیبی مستقیم برای هیوندای سوناتا و کیا اپتیما محسوب می شود، روبرو هستیم. اما اپل اینسیگنیا خودرویی قدرتمندتر از رقباست و در زمانی حدودا برابر با 7.5 ثانیه، می تواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت اپل اینسیگنیا نیز رقمی در حدود 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی است.
امکانات
این خودرو در مقابل رقبای تازه نفس خود نظیر هیوندای سوناتا یا رنو تلیسمان ، ممکن است دچار ضعف امکانات و آپشن ها باشد. شش ایربگ، سیستم های ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، پایداری الکترونیکی خودرو ، سیستم کنترل کشش و کروز کنترل ساده، عمده تجهیزات ایمنی این خودرو را تشکیل می دهند و جای مواردی همچون رادار عقب، نگهدارنده بین خطوط و کروز کنترل انطباقی خالیست. در زمینه آپشن های رفاهی نیز شاهد سامانه سرگرمی اطلاعاتی با قابلیت اتصال به Apple car Play و Android Auto، چراغ های روشنایی در روز، حسگر باران و حسگر فشار باد لاستیک، پشت سری های هوشمند و ایزوفیکس هستیم که ضعف شدید امکانات اوپل اینسیگنیا در مقابل رقبایش را نشان می دهد. با این حال، رتبه ایمنی اوپل اینسیگنیا بسیار بالاست. نسخه های کارکرده اپل اینسیگنیا در انگلستان، هم اکنون در نسخه پایه با قیمتی در حدود 17 هزار پوند، یعنی قیمت یک سدان اقتصادی، قابل تهیه هستند. البته نسخه هایی که از این خودرو وارد ایران شده اند، به خصوص در مدل 2017، به امکانات بیشتری همچون رادار بین خطوط، صندلی ١٨ حالته و سیستم صوتی باس مجهز هستند.
مشخصات
نام خودرو | اپل اینسیگنیا |
سال تولید | ۲۰۱۶ |
توضیحات | … |
کلاس بدنه | سدان |
نمایندگی | توان خودرو جی |
حجم موتور (سی سی) | ۲۰۰۰ |
توان موتور (اسب بخار) | ۲۵۰ |
حجم باک (لیتر) | ۷۰ |
نوع گیربکس | ۶ سرعته تیپ ترونیک (دو دیفرانسیل) |
ابعاد خودرو (میلیمتر) | ۴۸۴۲ * ۲۰۸۴ |
سایز تایر | 195/70R18 |
حجم موتور (سی سی) | ۲۰۰۰ |
توان موتور (اسب بخار) | ۲۵۰ |
حجم باک (لیتر) | ۷۰ |
نوع گیربکس | ۶ سرعته تیپ ترونیک (دو دیفرانسیل) |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | ۲۵۴ |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | … |
مصرف سوخت (لیتردرصدکیلومتر) | ۸.۳ |
ترمز ضد قفل (EBD ,ABS) | ✔ |
کنترل پایداری (ESP ,ASR ,TCS) | ✔ |
پاور ویندوز | ✘ |
ایربگ راننده/ سرنشین جلو | ✔ |
ایربگ پرده ای/ ایربگ مسافرین عقب | ✔ |
کنترل فشار باد تایر (TPMS) | ✔ |
رادار/ دوربین دید در شب | ✔ |
ایموبلایزر | ✔ |
وکیوم درب ها | ✘ |
سنسور/ دوربین دنده عقب | ✔ |
زنون/ LED / دی لایت/ اتو لایت/ AFS | ✔ |
کامپیوتر سفری/ رهیاب (GPS) | ✔ |
سیستم پارک خودکار | ✘ |
کارکیت/ بلوتوث / آینه الکترو کرومیک | ✔ |
کنترل شیب (Auto hold ,DAC ,HAC) | ✘ |
کروزکنترل / محدود کننده سرعت | ✔ |
آیینه برقی/ شیشه ها برقی | ✔ |
نمایشگر روی شیشه جلو (HUD) | ✘ |
استارت دکمه ای | ✔ |
ترمز پارک برقی / پدالی | ✔ |
گرمکن/ سردکن صندلی | ✔ |
سانروف/ سقف پاناروما | ✔ |
تهویه مطبوع دوگانه/ اتوماتیک | ✔ |
صندلی برقی/ چرمی / ISOFIX | ✔ |
حافظه / ماساژور صندلی برقی | ✘ |
ضبط LCD دار/ مانیتور صندلی عقب | ✔ |
رینگ اسپرت | ✔ |