اپل (استرا)
اپل (Opel) یکی از شرکت های معتبر در زمینه خودروسازی می باشد که در سال 1862 در آلمان تاسیس شد . یکی از خودروهای محبوب و پرفروش این کمپانی خودرو اپل آسترا می باشد که در بازارهای اروپایی توانست موفقیت زیادی را به دست آورد. نسل اول این خودرو به سال 1991 بر می گردد و نسل چهارم آن در سال 2012 رونمایی شد. این نسل در نسخه های سدان و هاچ بک در بازار کشورمان موجود است که از لحاظ فنی مشابه و تنها تفاوت اندکی در ظاهر آنها مشاهده می شود.
اپل استرا مدل 1994تا1995
در شرایط نابسامان اقتصاد کنونی کشور که ترکشهایش به بازار خودرو نیز اصابت کرده و برای خرید خودروهای وطنی که سالیان مدیدی از طراحی و تولید آنها میگذرد باید هزینههای غیرمنطقی را پرداخت کرد، بسیاری را راغب کرده تا به سراغ گزینههای دست دوم و حتی خودروهایی قدیمیتر بروند. البته بسیاری از ماشین بازها و دوستداران خودرو با وجود داشتن بودجه خرید خودروی صفر کیلومتر تولید داخل، به هیچ عنوان به سراغ آنها نمیروند و یک خودروی با اصالت و کلاسیک را حتی با وجود داشتن هزینههای بیشتر انتخاب میکنند تا حداقل وجدان آسودهای داشته باشند و از همسفر شدن با خودروی خود لذت ببرند.
امکانات و ایمنی
طبیعتا از خودرویی که طراحی و تولید آن مربوط به دهه 90 میلادی است نباید توقع مجهز بودن به رادار خطی، اتوپارک، تهویه دوکاناله و … را داشت. اما فولترین نسخه آسترا در زمان خود در رده خودروهای پرامکانات قرار میگرفت. آسترا در 4 تیپ به بازار عرضه شد که تفاوت این 4 تیپ تنها در آپشنها و امکانات خودرو بود و از نظر قوای محرکه و مشخصات فنی تفاوتی با یکدیگر نداشتند. در فولترین نسخه آسترا یعنی تیپ 4 این خودرو شاهد امکاناتی چون فرمان هیدرولیک، آینه برقی، سانروف، 4 شیشه برقی اتوماتیک، 4 بلندگو و 2 تیوتر و رینگ اسپرت بودیم که در تیپ 3 سانروف و رینگ، در تیپ 2 علاوه بر سانروف و رینگ، برقی بودن شیشههای عقب و در تیپ 1 تمامی امکانات حذف شدند.
اما از نظر ایمنی در آسترا نه خبری از ایربگ هست نه ترمز ABS و نه هیچ سیستم کمکی دیگری. البته در سال آخر تولید این خودرو در برخی بازارها آسترا به ایربگ راننده تجهیز شده اما با این حال آسترا در آزمونهای ایمنی که در شرایط استاندارد صورت گرفته نمره قابل قبولی کسب نکرده و ستونA و سقف دچار ضعف بودهاند و مقاومت کمی از خود نشان دادهاند.
مشخصات فنی
این آلمانی کوچک در زمان تولید با پیشرانههای 4 سیلندر بنزینی و دیزلی متفاوتی به بازار جهانی عرضه میشد که عمده این پیشرانهها (به غیر از یک موتور 1.7 لیتری ایسوزو) از خانواده Family II و Family I جنرال موتورز هستند. در واقع پیشرانههای قرار گرفته روی اُپل وکترا و آسترا شباهت بسیار زیادی به موتورهای اسپرو و ریسر (سییلو) دارد، با این تفاوت که حجم موتور آسترا 0.1 لیتر کمتر از سییلو بوده و نمونه قرار گرفته روی آستراهای ایران، کمحجمترین پیشرانه قابل سفارش روی این خودرو محسوب میشد. اما این موتور در دو تیپ تک انژکتور (TBI) و 4 انژکتور (MPFI) روی آسترا نصب میشد که نمونه اولی 59 اسب بخار و نمونه دومی که به 1.4Si مشهور است، 80 اسب بخار قدرت دارد . همچنین جعبه دنده قرار گرفته روی این خودرو از نوع 5 دنده دستی ساخت شرکت گترگ و مشابه نمونه مورد استفاده روی دوو سییلو است که دنده عقب آن با کشیدن دسته دنده به بالا، سمت چپ دنده 1 قرار میگیرد. سواری این خودرو بسیار نرم است و فرمان هیدرولیک خودرو عملکرد بسیار خوبی دارد و قدرت 80 اسب بخاری پیشرانه این خودرو هرچند که عملکرد برقآسایی را برای آسترا فراهم نمیسازد، اما برای جثه یک تنی این خودرو کافی به نظر میرسد. همچنین لازم به ذکر است که پیشرانه این خودرو با وجود حجم کمتر، قدرت بیشتری نسبت به موتور 1500 سیسی دوو سییلو دارد که دلیل این امر، تفاوت سیستم جرقهزنی در موتور آستراست.
استرا مدل 2014
اکثر ایرانیان اوپل آسترا را به همراه سایر محصولات این شرکت نظیر امگا، کالیبرا و کورسا با نمونههای دهه نود میلادی یا دهه هفتاد خورشیدی به یاد میآورند. با این حال نماینده جدید اوپل در ایران سعی کرد که یکبار دیگر این خاطرات خوش را با عرضه اوپل آسترا سدان در سالهای اخیر زنده کند. اوپل آسترا در رقابت با سدانهای رنگارنگ کرهای، بازی را واگذار کرد و امروزه نسخههای متعددی از این خودرو را نمیتوان در خیابانها دید. مدلهای وارد شده از اپل آسترا نسل جدید به کشورمان اکثرا ساخت سال 2014 هستند. نکته جذاب در مورد محصولات اوپل در ایران، رنگبندی شاد و جذاب این خودروها است که در تضاد با روند کلی خاکستری شهرهای امروزی قلمداد میشود. اوپل آسترا را میتوان خودرویی زیبا، تا حدودی اسپرت، با رانندگی آرام و امکانات مناسب توصیف کرد که برای رانندگیهای درونشهری و برونشهری گزینهای ایدهآل برای مصارف خانوادگی خواهد بود. با این حال به دلیل محدودیت واردات این خودرو و نبود زیرساخت مناسب برای انجام تعمیرات، هنگام نیاز به انجام تعمیرات اساسی یا سرویسهای دورهای دچار مشکل خواهید شد. مشکلی که در مورد رقبای کرهای اوپل آسترا بسیار کمتر بروز پیدا میکند.
این نسل از آسترای سدان، یکی از بهترین وارداتیهای ایران در زمان خودش بود چراکه فروش آن از مدل 2014 در ایران شروع شد؛ یعنی فقط 2 سال از معرفیاش در بازار جهانی میگذشت که به ایران رسید. نسل چهارم آسترا، در زمانی ساخته شد که جنرال موتورز هنوز مدیریت اپل را برعهده داشت. به همین دلیل نیز GM با کمک این پلتفرم که آلمانیها برایش ساخته بودند، توانست خودروهای کامپکت زیادی را برای برندهای شورولت، بیوک و حتی شریک چینیاش، یعنی بائوجون (Baojun)، به بازار بفرستد. متاسفانه نسل چهارم آسترا، گرفتار همان بلایی شد که بر سر نسل اولش در ایران آمد؛ آسترا J فقط به مدت 2 سال و در مدلهای 2014 و 2015 در ایران به فروش رفت و حتی وقتی که نمایندگی اپل در سال 1396 تغییر کرد و به شرکت «ساپرا موتور» واگذار شد، باز هم برای برگشتن آسترا به بازار کشورمان، امیدی به وجود نیامد. با اینکه آستراهای وارداتی بعضی از آپشنهای متداول و ساده مثل مانیتو، دوربین و حتی استارتر را نداشتند اما در عوض، آپشنی گرانقیمت و خاص به اسم FlexRide داشتند که بسیار عجیب بود؛ آپشن «فلکسراید» در واقع سیستم تعلیق هوشمند اپل است که میتواند سفتی و نرمی کمکها را در 2 حالت اسپرت (Sport) و تور (Tour) تنظیم کند. حالت تور، مناسب رانندگی در اتوبانهاست و کمکها، در نرمترین حالت ممکن هستند. اما در حالت اسپرت، کمکها سفتتر شده و حساسیت فرمان، پدال گاز و تعویض دنده نیز بصورت محسوسی بیشتر میشود. از آنجایی که دکمه اسپرت در سمت چپ دکمه فلاشر و دکمه تور نیز در سمت راست دکمه فلاشر قرار گرفته، تشخیص وجود این آپشن در مدلهای وارداتی، به سادگی امکان پذیر است.
پیشرانه
پیشرانه 1.6و1.4 که هر کدام به ترتیب 180 و138 اسب قدرت که جنرال موتورزدر توسعه آنها اوپل را یاری کرده است. بهره گیری از حجم پیشرانه اقتصادی ودرعین حال مجهز به توربوشارژ باعث شده تا درعین کم مصرف بودن، قدرت و گشتاور حیرت انگیزی را از آسترا شاهد باشیم.
این درحالی است که سایر برندها در این کلاس با پیشرانه ای به مراتب حجیم تر و مصرف سوختی بالاتر نتوانسته اند به چنین اعدادی دست یابند و این به برگ برنده اپل در برابر رقبایش تبدیل شده است. آسترا فعلا تنها اروپایی این کلاس در بازار خودروی ایران است و علاوه بر این، کیفیت بالا و سابقه خوب برند آلمانی اپل آسترا در ایران، بر سختی کار رقبای عمدتا آسیا ییش می افزاید.
امکانات
از جمله امکانات استرا abs-ebd-esp ایموبیلایزر-دزدگیر-کمربند سه نقطه ای فرمان تلسکوپی: اتوماتیک دوگانه سیستم صوتی هوشمند مجهز به نمایشگر 5 اینچی – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان – مجهز به پورت ورودی USB وAUX با قابلیت پخش CD و MP3 و امکان ارتباط از طریق بلوتوث صندلیهای جلو 8 حالته صندلی عقب تاشو: تاشو برقی- آینه دید عقب فتو کرمیک : جلو زنون اتوماتبک-دی لایت- عقب ال ای دی کروز کنترل- سنسور پارک عقب جلو- کمربند سه نقطه ایی سانروف می توان اشاره کرد