کارشناسی فنی چیست؟
خودروها از قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاند و مهمترین بخش خودرو و قلب تپنده آن، موتور خودرو و سیستم محرکه است. در واقع زمانی که بحث کارشناسی فنی خودرو پیش میآید، باید به موتور، گیربکس، دیاگ و سایر اجزای تشکیل دهنده آن فکر کنیم. خیلیها بخش فنی خودرو را با بخش فنی بدنه آن اشتباه میگیرند که در واقع این دو تفاوتهایی با هم دارند. طبق آمار منتشر شده اغلب مالکین خودرو در کشور هر 5 الی 6 ماه یک بار اقدام به تعویض قطعات ماشین و بررسی عملکرد فنی آن میکنند. این مسئله نشان میدهد که کارشناسی خودرو خواه کارشناسی فنی و خواه کارشناسی بدنه از اهمیت زیادی برخوردار است.
معمولا، خودروهای نو کمتر نیاز به بررسی فنی دارند و خودروهای دست دوم نیاز بیشتری به این نوع کارشناسی دارند. آگاهی از عملکرد خودرو و همچنین بررسی شاخصههای فنی آن میتواند شما را در نگهداری بهتر از خودرو کمک کند. به یاد داشته باشید که خودروهای دست دوم از نظر ظاهری ممکن است سالم به نظر برسند، اما از نظر فنی میتوانند بسیار ضعیف باشند و شما را با مشکلات زیادی مواجه کنند. پس، توصیه ما این است که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با نحوه بررسی فنی ماشین آشنا شوید.عنوان های بررسی فنی خودرو عبارتند از:
- کارشناسی موتور خودرو
- کارشناسی گیربکس خودرو
- کارشناسی جلو بندی و تعلیق خودرو
- تست دیاگ
بررسی موتور
موتور، قلب تپنده و اصلیترین بخش یک خودرو بحساب میآید. به همین سبب بررسی و کارشناسی این بخش بسیار حساس و ارزشمند است. توجه داشته باشید که یک موتور آرام، بیصدا و بدون لرزش هم نیاز به کارشناسی دقیق دارد. مشکل روغن سوزی، دفرمه شدن رینگ، پیستون و مواردی از این قبیل که نیاز به تعمیر اساسی موتور و هزینههای گزاف آنچنانی دارد را میتوان با استفاده از ترفندهایی برای زمانی محدود برطرف نمود که این اتفاق معمولاً در هنگام فروش خودرو توسط بعضی افراد اتفاق میافتد. اگر شما چنین خودرویی را بدون کارشناسی خریداری نمودید، باید بدانید که متحمل ضرر هنگفتی شدهاید، زیرا یک کارشناس خبره تا قادر به تشخیص موارد کلاهبرداری در بخش فنی خودرو است.مواردی که در کارشناسی موتور خودرو لازم است به آن توجه کنید شامل: لرزش موتور، نحوه کار آن پس از روشن شدن، نحوه ی استارت خوردن خودرو، سر و صدای غیر معمول خودرو، دمای موتور، نشت روغن، دود اگزوز، واشر درب سوپاپ، واشر سرسیلندر، بررسی عملکرد باتری و … است.
بررسی گیربکس
بسته به نوع خودرو گیربکس به صورت دستی و یا اتوماتیک دندهها را جابجا می کند. برای بررسی گیربکس دستی و اتوماتیک راهکارهای مختلفی وجود دارد که بررسی هر کدام این موارد نیز نیازمند تخصص است. وظیفه اصلی گیربکس انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخها است. اگر گیربکس خودرو مشکل داشته باشد منجر به بالا رفتن میزان سوخت و دیگر هزینهها برای خودرو است. انتقال قدرت تولید شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ و گیربکس به چرخها صورت میگیرد. در خودروهای دنده اتومات روز دنیا سیستم گیربکس و توربو بسیار پیچیده و دارای حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گرانقیمت بوده و کارشناسی آن نیاز به دقت، تجربه و تجهیزات مناسب دارد. کارشناس در این بخش باید گیربکس را در تمامی حالات اتومات و دستی مورد بررسی قرار داده و از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل کند. زدن ضربه در تعویض دنده پژو ۲۰۶ اتوماتیک، لزوماً همان معنایی را نمیدهد که همین ضربه در کیا اسپورتیج ۲۰۱۴ مشاهد شود. تفاوت این ضربه را فقط کارشناس میتواند تشخیص دهد میداند.
جلوبندی خودرو
بررسی جلو بندی خودرو نیز در بخش کارشناسی خودرو مورد توجه قرار می گیرد. منظور از جلوبندی مجموعهای از قطعات است که وظیفه تعلیق و هندلینگ خودرو را به عهده دارد. قطعات جلوبندی شامل رام، فنر، کمک فنر و سیبک ها، طبق، میله موج گیر و سیستم فرمان است که این بررسی توسط بازدید اولیه تست درایو صورت می گیرد.
بررسی سنسور (دیاگ)
امروزه در خودروها از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU استفاده میشود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخشهای مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل میکنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسههای هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت میگردد. این اطلاعات توسط دستگاهی بنام دیاگ قابل خواندن و ویرایش نمودن است. در این قسمت کافیست کارشناس دستگاه دیاگ را به خودرو متصل نموده و پارامترهای مهم را بررسی و با تنظیمات اصلی کارخانه تطبیق دهد. توجه داشته باشید که هر شرکت سازنده خودرو فقط دستگاه دیاگ شرکت خود را پیشنهاد میکند. البته اگر به صورت واقعی بررسی نماییم باید گفت، دستگاه دیاگ بیش از آنکه در تشخیص عیوب موتوری به کار بیاید، در تشخیص سلامت سنسور ها وکیسههای هوا و سیستم ایمنی خودرو نظیر ترمزها، دارای کاربردی حیاتی میباشد. در سیستم خودروهای جدید یه واسط میانی با نام EDR اضافه گردیده که تمامی رخدادهای خودرو و آپدیتهای ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی و حل میباشد. که این عمل توسط مهندسین خودرو که دارای Certificate رسمی از کارخانه سازنده میباشند و با اتصال به سرور کارخانه سازنده قابل آپدیت و رفع عیب میباشدبا کمک دستگاه دیاگ نه تنها می توان به عیوب موجود در خودرو پی برد، بلکه میتوان از میزان سلامت خودرو نیز اطلاعات کاملی به دست آورد.