اپل موکا(opel mokka)
با رشد تقاضا برای کراساورها، در سالهای اخیر شاهد عرضهی مدلهای اقتصادی و کامپکت این گروه، توسط خودروسازان مختلف دنیا بودهایم. مدل موکا، اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و حالا با گذشت ۵ سال، همچنان در خط تولید قرار دارد. این خودرو با برند اوپل و واکسال، موکا نام دارد؛ اما در کارخانههای جنرال موتورز با برند بیوک و نام انکور (Encore) عرضه میشود. مهمترین خطوط مونتاژ موکا در کره جنوبی، اسپانیا، چین و روسیه قرار دارند. با توجه به شرایط بازاریابی جهانی، این خودرو با نام انکور در آمریکا و چین فروخته میشود، درحالیکه در انگلستان و استرالیا، صرفا لوگوی واکسال را به همراه خواهد داشت.
موکا نخستین کراساور کوچک اپل و متولد 2013 است. در سال 2016 نیز فروش آن از مرز نیممیلیون دستگاه گذشت و جان تازهای به کمپانی اپل داد. موکا در زمانی ساخته شد که جنرال موتورز مالکیت اپل را برعهده داشت و به همین دلیل نیز این آلمانی، پلتفرم مشترکی با برخی خودروهای سایز کوچک شورولت دارد. موکا در اواخر 2015 بالاخره به ایران رسید و از آنجایی که هم به سیستم محرکه AWD مجهز است و هم از پیشرانه توربو بهره میبرد، اگر در شرایط بهتری عرضه میشد قطعا رقیبی مهمی برای تویوتا C-HR و نیسان جوک اسپورت به حساب میآمد ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
پیش از این اوپل موکا نسل یک به تعداد محدودی در ایران وارد شده بود، اما حالا اوپل موکا جدید توسط یک شرکت جدید وارد بازار شده است و قصد دارد تا پر قدرت عمل کند و تا اینجا هم بسیاری از رقبای این ماشین از وجود اوپل موکا احساس خطر کرده اند. در همه تست های بین المللی، اوپل موکا ایکس موفقیت آمیز عمل کرده است و این ماشین با فاصله زیاد از رقبای ژاپنی و کره ای خودش بهتر است .توان خودرو جی در سال 1395 بهعنوان نماینده اپل در ایران معرفی شد ولی بعد از ابطال مجوز وارداتش در ابتدای سال 96، این شرکت دست از سر این خودروساز آلمانی برداشت. حالا خریداران ایرانی موکا، خودشان ماندهاند و خودرویی که نه خدمات پس از فروشی در کشورمان دارد و نه بازار دستدوم گرمی. در مورد سیستم AWD هوشمند موکا باید این نکته را بدانید که در حالت استاندارد تنها دیفرانسیل جلو درگیر است ولی در صورت تشخیص هرزگردی، 50% گشتاور تولیدی به دیفرانسیل عقب منتقل میشود.
اوپل موکا ایکس کیفیت فوق العاده بالایی دارد و در بخش های مختلف بالاترین سطح کیفیت را دارا می باشد. اوپل موکا ایکس از نظر لیست تجهیزات آپشن های کامل و خوبی دارد و در بخش فنی هم که اوپل موکا ایکس نیاز به تعریف ندارد و قابلیت ها و کیفیت فنی این ماشین زبانزد همه می باشد .
پیشرانه و قوای فنی
اوپل موکا با سه نوع پیشرانهی بنزینی و دو نسخهی دیزلی در بازار جهانی ارائه میشود که مسلما با مدل بنزینی در ایران حضور خواهد داشت؛ اما فعلا قرار است تنها با دو مدل قویتر به کشورمان وارد شود و ارزانترین نمونهی بنزینی، قابل خرید نخواهد بود.
نسخهی پایه از موکا ایکس که فعلا در ایران قابل خرید نیست، با پیشرانهی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ارائه میشود. قدرت این مدل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۵۵ نیوتنمتر است که از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار خواهد بود. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این نسخه از موکا ایکس، حدود ۱۲ ثانیه طول میکشد؛ درحالیکه نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که در ترافیک شهری، حدود ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه، نزدیک به ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
اوپل موکا X با پیشرانه 1.4 لیتری توربو وارد بازار ایران می شود که در ادامه با مشخصات و قابلیت های این ماشین بیشتر آشنا میشویم . اوپل موکا X به یک پیشرانه 4 سیلندر توربو شارژر با آرایش خطی به حجم دقیق 1399 سی سی مجهز است که قابلیت تولید 152 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 235 نیوتن متر گشتاور را در محدوده دور موتور 4900 – 1850 دور در دقیقه را دارا میباشد . اوپل موکا X با تکیه بر این پیشرانه قابلیت رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت ازحالت سکون را در 9.7 ثانیه دارا میباشد و تا بیش از 200 کیلومتر در ساعت هم میتواند سرعت بگیرد که این ارقام برای یک کراس اوور خانوادگی کوچک مناسب است . بالابودن بازدهی ماشین های اوپل یکی از ویژگی های مثبت محصولات اوپل از گذشته بوده است و همواره شاهد بودیم که ماشین های اوپل استهلاک کمی دارند و اصلا با تعمیرگاه روابط خوبی ندارند . اوپل موکا X از سیستم 4 چرخ محرک بهره میبرد و برای انتقال قدرت ماشین از یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک استفاده شده است که این سیستم انتقال قدرت با پیشرانه ماشین هماهنگی فوق العاده عالی دارد . با همه اینها و این قابلیت های حرکتی خوب این ماشین ، اوپل موکا به کمتر از 6.5 لیتر بنزین در سیکل ترکیبی نیاز دارد که رقم بسیار عالی می باشد .
طراحی کابین
الگوی طراحی اوپل موکا در داخل کابین هم رعایت شده است و استایل ظاهر داخلی و خارجی اوپل موکا کاملا با یک دیگر هماهنگ هستند . اوپل موکا را میتوان شاهکاری در بین ماشین های این کلاس از نظر کیفیت ساخت و کیفیت متریال دانست زیرا به شدت از نظر این موارد سطح بالایی دارد و رضایت شما را کاملا جلب خواهد کرد . از نظر ابعاد اوپل موکا X در داخل کابین جادار و راحت میباشد و 5 سرنشین در کمال راحتی در کابین ماشین اوپل موکا X جای میگیرند و حتی در مسافرت های طولانی هم احساس راحتی خود را از دست نمی دهند . اوپل موکا X یکی از مدرن ترین کابین ها را در بین رقبایش دارد و امکانات ایمنی و آپشن های سرگرم کننده و به منظور رفاه بیشتر سرنشینان را در داخل کابین این ماشین می توانید بیابید . نسبت به نیسان جوک از نظر طراحی اوپل موکا X همه پسند تر و دلنشین تر می باشد ، کیفیت ساخت و متریال قابل قبول تر و بهتری دارد و آپشن های بیشتری را هم در اختیار شما قرار میدهد و به صورت کلی اوپل موکا x برتری محسوسی در این زمینه ها نسبت به ماشین سامورایی رقیب دارد .
بررسی اپشن ها
اوپل، روی فناوری مربوط به کنترل هوشمند نور در مدل موکا ایکس، مانور زیادی میدهد؛ درحالیکه رانندهی خودرو نیز میتواند حالتهای پخش نور توسط چراغهای جلو، عقب و مهشکنها را کنترل کند. به عنوان مثال، با انتخاب حالت حداقل مصرف انرژی در ترافیک شهری، روشنایی چراغ سمت چپ کاهش مییابد، درحالیکه این فرایند میتواند حالت خودکار داشته باشد و تنها زمانی که خودروی دیگری از سمت مقابل نزدیک میشود، عمل کند. هنگام رسیدن به تقاطع، چراغهای مهشکن بخش زیادی از زوایای خارجی مسیر را روشن خواهند کرد. این فناوری به هنگام پارک خودرو، نور چراغهای عقب را افزایش میدهد و در زمان گردش موکا ایکس به جهات مختلف، سمت خارج پیچ را به کمک مهشکنها روشن میکند.
از دیگر آپشنهای رفاهی این کراساور، میتوان به سانروف، چراغهای LED برای روشنایی روز، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ در نمونهی واردشده به ایران، آینههای با تنظیم برقی، جمعکنندهی خودکار و مجهز به گرمکن داخلی، سنسور باران، کروز کنترل، نمایشگر ۴.۲ اینچی در پنل پشت فرمان، قابلیت تنظیم زاویهی فرمان در چهار حالت، نمایش اطلاعات فنی روی شیشهی جلو، فرمان برقی حساس به سرعت و تهویه مطبوع دوگانه اشاره کرد.
در خارج از کشور، موکا ایکس با ۵ طرح برای رینگهای اسپرت قابل سفارش است که سایزهایی از ۱۷ تا ۱۹ اینچ را شامل میشود. نسخههای واردشده به ایران، از نوع ۱۸ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۱۵ میلیمتر خواهند بود که فاق ۵۵ میلیمتر خواهند داشت. این خودرو با ۱۱ رنگ بدنه در بازار جهانی قابل سفارش است؛ درحالیکه سه نوع ترکیب چرم و چوب، برای فضای داخلی آن وجود دارد. گرانترین نمونهی موکا ایکس، دارای صندلی و تودریهای تمام چرم به رنگ قهوهای روشن است؛ اما دیگر مدلها در قسمت داشبورد و صندلیها، خاکستری تیره هستند.
امنیت
نتیجهی تست تصادف Euro NCAP نشان میدهد که موکا ایکس برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالیکه این میزان برای کودکان ۹۰ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۶۷ درصد احتمال زنده ماندن خواهند داشت. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشنهای حفاظتی این محصول، ۱۰۰ درصد محاسبه شده است که در کمترین خودرویی دیدهایم.
سنسورهای متعددی پیرامون موکا ایکس استفاده شده است که هشدارهای لازم برای پیشگیری از برخورد را اعلام خواهند کرد؛ اما این خودرو، بدون ترمز خودکار برای تصادف از روبهرو ارائه میشود و تنها در هنگام پارک خودرو عمل میکند. یکی از دلایلی که منجر به کسب امتیاز ۱۰۰ درصد در بخش آپشنهای حفاظتی برای موکا ایکس شده، حفظ تعادل در شرایط غیر عادی است. این خودرو نهتنها در جادههای لغزنده، فرمانپذیری و ترمزگیری بسیار خوبی خواهد داشت؛ که در مقابل گردش ناگهانی فرمان در سرعتهای مختلف هم با فناوری هوشمند ESC، از تنشهای جانبی و برهم خوردن تعادل خودرو جلوگیری خواهد کرد.
وضعیت خرید و فروش اپل موکا در بازار
همانطور که گفته شد، اپل موکا در سال ۲۰۱۶ یا ۹۵ شمسی وارد ایران شد. متأسفانه ورود این خودرو با سودجویی دلالان بازار خودرو همراه بود. به همین دلیل نیز مجوز شرکت وارد کننده آن یعنی توان خودرو تنها یک سال پس از شروع واردات آن به ایران لغو شد. به همین دلیل دیگر هیچ خدمات پس از فروش و قطعه واردشده ای از این خودرو در ایران وجود نداشت و کسی هم مسئولیت این آشفتگی را به گردن نگرفت. در پی این اتفاقات افرادی که برای خرید اپل موکا اقدام کرده بودند با ضرر های فراوانی مواجه شدند. زیرا با این شرایط، بازار خرید و فروش اپل موکا دست دوم نیز رونقی نداشت و دیگر کسی به سراغ خرید خودرویی بدون قطعه و بدون خدمات پس از فروش نمی رفت. به همین دلیل نیز اگر به آگهی های فروش اپل موکا در سایت های آنلاین سری بزنید خواهید دید، از این خودرو آگهی های کمی موجود است که تعداد آن ها به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد.
ارزش خرید اپل موکا
با اینکه اپل موکا خود به تنهایی از کیفیت ساخت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. اما برای تعیین ارزش خرید یک خودرو باید به شرایط و بستری که برای خرید یا فروش آن در ایران تأمین شده است نیز توجه کنیم. با توجه به شرایطی که ذکر شد، اپل موکا با وضعیت بسیار بدی در بازار ایران مواجه است . چرا که در طول این سال ها از این دست اتفاق ها کم رخ نداده. با این اوصاف که قطعات یدکی این خودرو در ایران موجود نیست و بازار دست دوم خوبی نیز ندارد خرید اپل موکا در ایران اصلاً گزینه خوبی نیست و خریداران دیگر به سراغ آن نمی روند.
مشخصات فنی
کارخانه سازنده | اپل |
کشور تولید کننده | آلمان |
نام و مدل خودرو | اپل موکا |
نمایندگی فروش در ایران | توان خودروی جی |
وزن و مشخصات بدنه :
کلاس بدنه | کراس اوور |
کلاس اتومبیل | |
ابعاد(طول*عرض*ارتفاع)میلیمتر | 1658*2038*4278 |
فاصله دو محور | 2555 |
وزن | 1490 |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R18 |
مشخصات فنی موتور :
حجم موتور | 1400 سی سی |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | جلو |
سیستم سوخت رسانی | توربو شارژر تزریق چند نقطه |
ظرفیت باک | 55 |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 140/6000 |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 200/4900 |
مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) :
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 سرعته تیپ ترونیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
مشخصات فنی سیستم تعلیق و فرمان :
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | فنری نیمه مستقل |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | فرمان تلسکوپی با کنترل الکترونیکی |
مشخصات فنی سیستم ترمز ها :
نوع سیستم ترمز | |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب |
عملکرد فنی خودرو :
حداکثر سرعت | 200 |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | |
مصرف سوخت شهری | 8.7 |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.7 |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.6 |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
استاندارد ایمنی | |
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP |
امکانات ایمنی،رفاهی و آپشن ها :
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | بالشتکهای هوای جلو و پردهای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم ترمزگیری در پیچهاCBC، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | عملکرد حساس به سرعت |
نوع غربیلک | دکمه های کنترلی روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | تهویه مطبوع دوگانه، سنسور رطوبت به همراه فیلتر ،ورودی و خروجی هوا برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی و تصویری | نمایشگر 7 اینچی، شش بلندگو، دارای پورت USB و ،AUX تلفن بلوتوث |
سیستمهای مولتی مدیا | |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم چهار جهته صندلیهای جلو |
سیستم صندلیهای عقب | جایگاه مخصوص صندلی کودک,قابلیت تاشوندگی 60*40 صندلی های عقب |
سیستم آیینه ها | آینههای جانبی فتوکرومیک |
سیستم شیشه ها | شیشههای سولار ،شیشه بالابرهای برقی دارای سنسور مانع |
سیستم های سقف | سانروف |
سیستم روشنایی جلو | رادار چراغها ،چراغهای جلو حساس به خودروهای عبوری از روبرو و فضاهای باز، چراغهای زنون، دارای شیشهشوی چراغهای جلو |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک ها,سنسور پارک جلو وعقب |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل هوشمند دوربین دید عقب ونمای محیطی با دید 130 درجه سنسور پارک جلو وعقب سامانه ناوبری نمایشگر اطلاعات هوشمند خودرو حفاظت فعال در مورد سرنشینان،سامانه مدیریت هوشمند مصرف سوخت،سیستم هوشمند و خودکار حرکت خودرو در سربالایی و سرپایینی |