رونمایی از تویوتا کرولا GR
پس از مدتها انتظار، تویوتا GR کرولا ۲۰۲۳ بالاخره معرفی شد. برای اولین بار پس از گذشت چندین سال، این برند قرار است در ایالات متحده به فروش رود. کمپانی زیرمجموعه تویوتا تحت نام Toyota Gazoo در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد تا تویوتا هم مثل دیگر رقبای بزرگ خود محصولات اسپرت تر و جذاب تر را با پسوندی مستقل روانه بازار کند. در این محصولات GR مخفف Gazoo Racing است که این نام را برای نام تیم رالی تویوتا نیز شنیده بودیم.
قدرت پیشرانه
برخلاف نسخههای معمولی تویوتا کرولا که به موتور چهار سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی مجهز هستندزیر کاپوت این خودرو پیشرانه تویوتا با کد (G16E-GTS )را داریم که یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است و توان تولید نهایت قدرت ۳۰۰ اسب بخار در دور ۶,۵۰۰ rpm و نهایت گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر بین دورهای ۳,۰۰۰ تا ۵,۵۰۰ rpm را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی با انطباق دور پیشرانه به تمام چرخ ها منتقل می شود و قابلیت تنظیم توزیع قدرت بین محورهای جلو و عقب را هم در این خودرو داریم.سیستم چهارچرخ این خودرو میتواند گشتاور را بنابر انتخاب راننده به نسبت 40-60، 50-50 یا 70-30 بین محورهای جلو و عقب تقسیم نماید.
کمپانی تویوتا هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی این خودرو منتشر نکرده است و در حال حاضر، نمی دانیم این خودرو چه شتاب و حداکثر قدرتی دارد. تویوتا یاریس GR در کم تر از ۵٫۵ ثانیه از 0تا 100شتابگیری می کرد و سرعت آن روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. حالا اگر تویوتا کرولا GR را در نظر بگیریم با موتور با همان حجم اما قدرتمند تر مواجه ایم و البته وزن بیش تری را هم در این خودرو داریم. در مجموع، پیش بینی می شود عملکرد فنی در کرولا GR کمی بهتر از یاریس GR باشد.
طراحیGT
کرولا GR از نسخهی بهینهسازی شدهی پلت فرم GA-C تویوتا استفاده میکند که نسبت به نمونهی معمولی، سختی و استقامت بیشتری دارد. کاپوت جلو و پنل درهای ورودی به کابین نیز، آلومینیوم هستند تا کاهش وزن برای GR کرولا فراهم شود. سپرها و سینی زیر خودرو هم با هدف بهبود آیرودینامیک بازطراحی شدهاند. کرولا برای این مدل، مجهز به رینگهای ۱۸ اینچ سیاه با تایرهای ۲۳۵ میلیمتر میشلن پایلوت اسپرت خواهد بود.
این خودرو در دو تریم با نامهای «Core» و «نسخه محدود مخصوص به پیست» limited-run Circuit Edition به بازار خواهد آمد. همچنین گیربکس دستی 6 سرعته هم برای برای هر دو تریم در دسترس است که میتواند با قابلیت تجربهای نرم و روان از تعویض دنده را در اختیار شما قرار دهد. این گیربکس به صورت اختصاصی و توسط تیم تویوتا گزو ریسینگ طراحی شده و در یک خبر بسیار هیجان انگیز، میتواند قابلیت AWD را هم داشته باشد
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق در جلو مکفرسون و در عقب دوجناغه است ورینگ های ۱۸ اینچی مشکی و مخصوص به این مدل را در تویوتا کرولا GR می بینیم که لاستیک های مخصوص میشلن دور این رینگ های جذاب می آید. در جلو روترهای ترمز ۱۴ در ۱٫۱ اینچی با کلیپرهای چهار پیستونه را داریم و در عقب سایز روتر ۱۱٫۷ در ۰٫۷ اینچ است و کلیپرهای دو پیستونه ترمزگیری را انجام می دهند. با این اوصاف دریافتیم که کرولا GR خودرویی است که نه تنها پیشرانه ای قدرتمند و متفاوت دارد بلکه از نظر پلتفرم و باقی المان های فنی خودرویی متفاوت و خاص است.
کابین کرولا
در اخر به درون کابین تویوتا کرولا GR میرم که یک نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان نصب شده است. این نمایشگر مد انتخابی سیستم چهار چرخ محرک، فشار توربوشارژ، حالت جعبه دنده و تایمر پیست را به راننده نشان می دهد. راننده هم با یک شیفتر دنده با فاصله کم بین دنده ها سر و کار دارد که تویوتا اظهار کرده موقعیت آن در راحت ترین قسمت ممکن برای کمترین میزان آویزان بوده دست راننده طراحی شده است. در میان داشبورد تویوتا کرولا GR نیز یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده است.
قیمت و زمان عرضه
قیمت تویوتا GR کرولا 2023 هنوز اعلام نشده است، ولی تریم پایه یعنی Core در اواخر سال 2022 و تریم Circuit Edition در سال 2023 در ایالات متحده عرضه خواهد شد.