بررسی تارا
تارا یک سدان خانوادگی در کلاس ابعادی C است و به نوعی نسخه ایرانی پژو 301 محسوب میشود. این محصول از نظر پلتفرم، ایمنی، ابعاد، فضای کابین و بسیاری مشخصات دیگر شباهتهای بسیار نزدیک با نماینده پژو دارد و به همین دلیل میتواند در میان انبوهی از خودروهای قدیمی روی خط تولید داخلی، به عنوان گزینهای نسبتاً جدیدتر و مدرنتر مطرح باشد.تارا در مدل دندهای و اتومات قابل عرضه است با شروع دوباره تحریمها در نیمه اول سال 97، فرانسویها خیلی زود از بازار ایران رفتند و مونتاژ پژو 301 که قرار بود در ایکاپ انجام شود، برای همیشه متوقف شد. بعد از این اتفاق تلخ، ایران خودرو توانست حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو 301 را بگیرد. به این ترتیب، ایران خودرو با تغییرات و اصلاحاتی روی پلتفرم PF1 پژوسیتروئن، توانست پلتفرم ملی IKP1 را برای خودش بسازد. اولین خودرویی که با این پلتفرم ساخته شده، خودرو تارا بود که در ابتدا با کد کارخانهای K132 شناخته میشد. نسخه اولیه تارا در بهمن 98 رونمایی اما تولیدش از اواخر سال 99 شروع شد و نهایتا در مدل 1400 برای اولینبار، به بازار آمد.
در نسخه اتومات اگر روی همان موتور TU5P تارا دندهای، گیربکس 6 دنده دنا پلاس توربو اتومات را نصب کنید، حاصل کارتان خودرویی بنام تارا اتوماتیک است؛ محصولی که زمستان 1400 به بازار کشورمان راه یافت. تارا اتوماتیک، حدود 100 کیلوگرم سنگینتر از تارا دندهای است اما اعداد و ارقام منتشر شده توسط ایران خودرو، نشان میدهد که شتاب حدود 0.5 ثانیه و مصرف سوختش نیز حدود 0.3 لیتر تغییر کرده. به لحاظ فنی، تغییر محسوس دیگری در این خودرو رخ نداده اما به لحاظ تجهیزات، ایران خودرو اکثر امکاناتی که از تارا دندهای حذف کرده بود، برای تارا اتومات از آنها استفاده کرده است. بعنوان مثال: ایربگهای جانبی اضافه شدهاند و رینگ خودرو نیز از فولادی به آلومینیومی تغییر یافته. آینههای جانبی از نوع تاشو برقی هستند. دوربین عقب به مالتیمدیا افزوده شده و تنظیم صندلیهای جلو که قبلا از نوع دستی بود، حالا از نوع برقی است. روکش صندلیها از پارچه، به چرم و پارچه تغییر کرده و روکش چرمی به غربیلک فرمان هم افزوده شده. سانروف، سنسور نور (اتولایت) و سنسور باران از دیگر تجهیزات تارا اتوماتیک هستند. ایران خودرو همچنین گفته که تارا اتومات، اولین محصول تولید داخل این شرکت است که سیستم کیلس استارتر در آن وجود دارد.پ
پیشرانه
این خودرو از پیشرانه TU5P که یک موتور بهبودیافته از روی TU5 است، استفاده مینماید؛ این پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی حجم، ۱۶ سوپاپ، ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که دارای سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و سرسیلندر با میل سوپاپ دوبل DOHC میباشد، همچنین دارای پمپ روغن متغیر است که باعث میشود که در شرایط مختلف عملکرد پیشرانه بهبود یابد.
نسخه اصلی پژو ۳۰۱ از پیشرانهای با نام EC5 استفاده میکند که ۱۱۴ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نمونه مدرنتری نسبت به پیشرانه TU5 است اما پیشرانه تارا مدل توسعهیافتهای از پیشرانه TU5 با قدرت ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر است.
طراحی
داخل کابین خودرو اول از همه اینکه به لطف کپی برداری از نماینده پژو همه چیز به خوبی سر جای خودش قرار گرفته و با یک مجموعه اصولی و ارگونومیک طرف هستیم.کیفیت متریال مورد استفاده هم برای این رده قیمتی قابل قبول به نظر میرسد و اگر در طول زمان دچار افت شدیدی نشود میتواند مشتریان را تا حدودی راضی نگاه دارد.
در بررسی نمای خارجی خودرو تارا که بر پلتفرم پژو 301 قرار دارد، طرح بدنه جانبی پژو 301 را با آن خطوط نرم و ملایم حفظ کرده ولی در جلو و عقب آن تغییراتی به وجود آورده است. به دلیل اینکه بسیاری از خودروسازهای دیگر در محصولات جدیدشان از طرح به هم پیوسته چراغهای عقب استفاده کردهاند. ایران خودرو هم این طرح را در خودرو K132 خود پیاده کرده است، البته نه به زیبایی خودروهای دیگر. بخش جلوپنجره، سپر و چراغها با خطوط صاف و زاویههای شکسته طراحی شده که ظاهر اسپرت و خشنی به جلو و عقب آن میدهد. جلو و عقب خشن با کنارههای لطیف و ملایم همخوانی ندارد. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که با وجود این عدم هماهنگی باز هم تارا در میان خودروهای داخلی امتیاز قابل قبولی از نظر طراحی میگیرد.
اپشن ها
سانروف، دوربین دنده عقب، سیستم تاشوبرقی آینههای جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکشهای چرمی، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، صندلیهای جلو برقی و ایربگهای جانبی از روی نسخه دندهای تارا حذف شدهاند.
بررسی ایمنی
در خصوص ایمنی هم با توجه به جدید بودن پلتفرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده، وجود کنترل پایداری فعال الکترونیکی و استفاده از ورقهای دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا، میتوان از تارا به عنوان امنترین محصول ملی ایرانخودرو یاد نمود. البته پژو ۳۰۱ که به نوعی پدر تارا محسوب میشود در بحث ایمنی آنقدرها هم ایدهآل نبوده و تنها ۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن مؤسسه Euro-NCAP را به دست آورده است، اما با این حال نباید از یاد برد که این ستارهها در سال ۲۰۱۴ و با استانداردهای آن دوره به دست آمدهاند و در نتیجه ارزش بالاتری از ۴ ستاره سال ۲۰۰۰ پژو ۲۰۶ خواهند داشت. تارا بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده اما از همتای فرانسویاش ۷۷ میلیمتر کشیدهتر و ۲۰ میلیمتر کوتاهتر است.
رقبای تارا
تارا به رقیبی بسیار جدی برای آریزو 5 توربو اتوماتیک در نسخههای دست دوم تبدیل میکند. همچنین تارا اتوماتیک از نظر شرایط بازار میتواند رقیبی برای شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز محسوب شود. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه 16 سوپاپ تنفس طبیعی خود در قیاس با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر شاهین استهلاک و دردسرهای نگهداری کمتری دارد، کابین شکیلتری در اختیارتان قرار میدهد و با ارائه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروزکنترل میتواند رفاه و اسایش بیشتری به دنبال داشته باشد.
در این بین محصولات دیگری نظیر 207i صندوقدار و دنا پلاس هم وجود دارند که با پلتفرمهای قدیمیترشان از ایمنی پایینتری برخوردار هستند، ضمن اینکه 207 از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) هم محدودیت زیادی دارد.
مشخصات فنی تارا | |
نام خودرو | تارا |
کشور سازنده | ایران |
سال (طراحی) | 1399 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1598 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | 9.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1150 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4505 طول – 1748 عرض – 1466 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2652 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.06 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | – |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت |
امکانات تارا | |
ترمز و پایداری | ترمزهای جلو و عقب ديسكی – ABS – HSA – ESC – EBA |
کیسه هوا | 2عدد (راننده و سرنشين جلو) |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب |
دیگر تجهیزات | فرمان برقی مجهز به كلیدهای كنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC، چراغهای LED جلو، چراغ روز، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترك خودرو، آینه های جانبی برقی، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمكن، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودكار، سیستم كنترل بخار بنزین، ایزوفیكس، روكش پارچه ای، 6 حركته دستی (صندلی راننده)، 4 حركته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی های عقب تاشو |