منوی دسته بندی

بررسی هایما s7

کمپانی «هایما»، مانند بسیاری از خودروسازان چینی، از قدمت چندان زیادی برخوردار نیست و سابقه فعالیتش بر می گردد به سال ۱۹۹۷ در واقع این شرکت از آن سال با همکاری «مزدا»، به منظور پیشبرد اهداف تولید این خودروساز ژاپنی، کار خود را آغاز کرد. همچنین از سال ۲۰۰۶ سهام مزدا به “FAW” واگذار شد و هایما به عنوان یکی از زیرمجموعه های این گروه چینی شناخته شد. اما نظارت های مزدا به واسطه همکاری نزدیکش با FAW همچنان ادامه داشت که باعث شد محصولات هایما نیز پیشرفت قابل توجهی در سال های گذشته داشته باشند.

ایران خودرو در سال‌های اخیر تجربه خوبی از مشارکت با چینی‌ها داشته است. هایما نیز حاصل یک قرارداد تجاری بین خودروساز ایرانی و چینی است که یک ماشین شاسی بلند شیک را در سبد محصولات ایران‌خودرو قرار می‌دهد. هایما اس 7 از سال 1394 به عنوان خودرویی در سبک کراس اوور و تک دیفرانسیل وارد بازار کشور شد و تنها در نسخه اتوماتیک ارائه می شد.حال به دلیل آنکه توان پیشرانه تنفس طبیعی ۲ لیتری هایما اس ۷ چندان رضایت خاطر مشتریان را به دنبال نداشت، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا فیس‌لیفت دوم هایما اس ۷ را تحت‌عنوان هایما اس ۷ توربو در لیست تولیدات خود جای دهد.در سال 1396، مدل توربوشارژ S7 با پیشرانه 1.8 لیتری توربو و با ظاهری متفاوت و فیس‌لیفت شده درکنار تجهیزات بیشتر، به بازار ایران آمد که خطوط عمودی جلوپنجره‌اش، از بارزترین تفاوت‌های S7 توربو با S7 دو لیتری است. باتوجه به شتاب‌گیری بسیار بهتر مدل توربو نسبت به مدل دو لیتری و همچنین وجود امکانات بیشتر، می‌توان گفت که S7 توربو شانس موفقیت بیشتری نسبت به برادرش در ایران دارد. 

مدت‌هاست که بازار خودرویی جهان تحت تاثیر حضور پررنگ کراس‌اوورها قرار گرفته است. خودروهایی که به عنوان محصولی حد واسط میان سدان‌ها و شاسی‌بلندهای واقعی بوجود آمدند تا ضمن پر کردن فاصله میان این دو بتوانند به عنوان یک وسیله نقلیه چند منظوره به ایفای نقش بپردازند. اما این قضیه در گذر زمان به نوعی از اهداف اصلی خود منحرف شد و اکنون انواع و اقسام ماشین‌‌های هاچ‌بک و یا حتی کوپه با مقداری افزایش ارتفاع و گاه بدون کوچکترین قابلیت خارج جاده‌ای (نظیر سیستم دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل حتی از نوع فانتزی الکترونیکی) به شدت مورد استقبال قرار میگیرند. در واقع برخی از کراس‌اوورهای امروزی، به جای اینکه یک ماشین چند منظوره برای جاده و خارج از جاده باشند به محصولاتی تبدیل شده‌اند که نه بر روی اسفالت از ایرودینامیک و فرمان پذیری و سبک بالی یک سدان بهره میبرند و نه در خارج از جاده توانایی یک آفرودر واقعی را به نمایش می‌گذارند.

طراحی بدنه

در اولین برخورد، نکته ای که جلب توجه میکند ابعاد بزرگ هایما است که اتومبیل را تا حدودی شبیه به یک شاسی بلند واقعی نشان میدهد! در واقع با دیدن سایز بدنه ( طول 4498 ، عرض 1830 و ارتفاع 1730 میلیمتر) در کنار رینگ های 17 اینچی و لاستیک های فاق بلند و ارتفاع نسبتاً زیاد کف اتومبیل با زمین، برای لحظاتی احساس کردیم این اتومبیل از پس چالش های خارج از جاده هم بر خواهد آمد، هر چند که همه می دانیم این فقط یک توهم بود و بهتر است با کراس اوورهای نه چندان قدرتمند دیفرانسیل جلو تا حد ممکن روی آسفالت بمانیم.کابین و صندوق‌عقب جادار این خودرو را برای ۵ سرنشین کاملا مناسب کرده است.در پایین سپر عقب نیز ۲ خروجی اگزوز ۴ ضلعی تعبیه شده که چاشنی اسپرتی را به نمای عقب اضافه می‌کند. در کل طراحی این خودرو زیبا و جذاب است و در عین حال این هیجان بعد از مدتی فروکش نمی‌کند و خسته‌کننده نخواهد شد.

در این بین ممکن است برخی افراد بدلیل کپی‌برداری جلوپنجره از روی تویوتا پرادو و تقلید چراغهای عقب از روی محصولات ب‌ام‌و، از طراحان S7 گلایه کنند که حق هم دارند اما به طور کلی باید اعتراف کنیم که این ماشین برخلاف مصحولات قدیمی چینی یک کپی ناشیانه از تولیدات مطرح جهان به حساب نمی‌آید و از ظاهر پخته و منطقی برخوردار است. از نکات مهم طراحی هایما S7 میتوان به حالت نسبتاً جعبه ای و ارتفاع بلند بدنه‌اش اشاره کرد که این دو نکته باعث شده‌اند ظاهر این کراس‌اوور بر خلاف باطنش، مشابه شاسی بلندهای آفرودر واقعی به نظر برسد.

طراحی کابین

با نشستن پشت فرمان داشبوردی بزرگ با غربیلکی مملو از کلید های کنترلی و نشانگرهای پشت آمپر ساده، پیش رویمان قرار می گیرند. کنسول مرکزی نیز با یک نمایشگر در وسط و دریچه های کشیده ای در طرفین تا حدودی به محصولات کره ای شباهت پیدا کرده. وجود آپشن های زیاد فضای داخلی هایما را نسبتاً مدرن نشان میدهند . استفاده از دو رنگ در روکش صندلی‌ها، پنل درها و کنسول میانی، کابین هایما S7 را زیباتر کرده است. ارتفاع زیاد خودرو نیز موجب شده است که افراد قدبلند مشکلی در استفاده از این خودرو نداشته باشند. کابین و صندوق‌عقب جادار این خودرو را برای ۵ سرنشین کاملا مناسب کرده است.

پیشرانه

هایما S5 از موتور توربوشارژ ۱٫۵لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. موتور توربوشارژ این خودرو با وجود حجم کم، توان و گشتاور خوبی دارد. شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور چینی ۹ ثانیه و حداکثر سرعتش نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز نسبتا پایین و حدود ۸ لیتر است. هایما S5 با استاندارد آلایندگی یورو۵ و سیستم فرمان هیدرولیکی رضایت بسیاری از مشتریان را جلب کرده است.

تنفس طبیعی

کد پیشرانه: HM484Q (گیربکس دستی) – HM484QA (گیربکس اتوماتیک)

حجم موتور: ۱۹۹۵ سی‌سی

توان: ۱۴۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۸۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر سرعت: ۱۶۵کیلومتر بر ساعت

میانگین مصرف سوخت: ۸٫۱ لیتر (گیربکس دستی) – ۸٫۸ لیتر (گیربکس اتوماتیک)

سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: مستقل، اتصال چندگانه

نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

سیستم انتقال قدرت: دیفرانسیل جلو

موتور توربو

حجم موتور: ۱۷۹۵ تحت نظر مزدا

تعداد سیلندرها: ۴

آرایش قرارگیری سیلندرها: خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار): ۱۷۰ اسب بخارو بر اساس اعلام سازنده چینی ۱۸۳ اسب بخار

حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر): 320/4500

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت): موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع جعبه‌دنده: جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک. ساخت پاورتک کره جنوبی

تعداد دنده:6

حداکثر سرعت: ۱۷۰ و تست جاده ۲۰۰

شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه): 9/5

ترکیبی مصرف سوخت: ۹٫۶ لیتر در صد کیلومتر

نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

اپشن و امکانات

از اپشن وامکانات مواردی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و ایربگ های جانبی (جمعاً 4 عدد)، سیستم های ترمز و پایداری شامل ترمز ضد قفل ABS ، ترمز کمکی BAS ، کنترل کشش TCS ، پایداری الکترونیکی ESP ، سامانه کنترل فشار باد تایر ها TPMS که درون آینه ی وسط نشان داده میشود، دوربین دنده عقب، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه ی داخلی الکتروکرومیک، آینه های جانبی گرمکن دار بهمراه امکان تاشوندگی برقی، سانروف و شیشه های برقی تمامی سرنشینان، صندلی های چرمی که در جلو مجهز به گرمکن و برای راننده دارای تنظیمات برقی 8 جهته است، کیلس و استارتر دکمه ای، کروز کنترل، چراغ روز بهمراه تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، نمایشگر 7 اینچی لمسی با GPS که بر خلاف بسیاری از اتومبیل های وارداتی در کشورمان فعال و قابل استفاده است و بلوتوث و چندین آپشن دیگر که در این رنج قیمتی مشتری را کاملاً راضی نگاه خواهد داشت.

تفاوت هایما پلاس

ایران خودرو با عرضه محصول هایما S7 توربو پلاس، تلاش کرده تا با بهبود آپشن‌ها و تغییر مختصر طراحی که در کابین خودرو انجام شده است .در کابین خودرو خوشبختانه حجم تغییرات نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت بیشتر است و مهمترین تغییر را نیز باید در بزرگتر شدن ابعاد مانیتور مرکزی خودرو جستجو کرد که حالا چیدمانی عمودی دارد و به همین دلیل هم چند کلید و دکمه سنتی فیزیکی حالا جای خود را به کلید های لمسی داده اند.

تفاوت ظاهری هایما S7 پلاس و معمولی بسیار اندک است و بعید است افراد عادی در خیابان متوجه تفاوت ظاهری این دو خودرو شوند. تنها المان جدید در ظاهر بیرونی S7 پلاس، آینه‌های کناری اند که از نوع قدیمی به فرم آینه‌های هایما S5 تغییر فرم داده اند. این آینه‌ها نسبت به آینه‌های قبلی، آیرودینامیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. تغییر ظاهری بعدی که البته چندان هم به نظر نمی‌آید، نصب گل پخش کن بر روی گلگیرهای جلو و عقب است. در کنار این دو تغییر نه چندان مهیج، یک لوگو پلاس نیز بر روی درب صندوق عقب اضافه شده است.

به هرحال، خودرو هایما S7 پلاس، هم‌اکنون در بازار کشورمان قابل خریداری است. این محصول جدید ایران خودرو با همان ظاهر هایما S7 توربوی معمولی تحویل خریداران شده ولی چندین تفاوت مختصر هم دارد. ضمن اینکه آپشن‌هایش نیز اندکی تغییر کرده و بهتر از قبل، شده است. در جدول زیر، همه تفاوت‌های هایما S7 توربو پلاس با S7 توربوی معمولی را ذکر کرده‌ایم:

توربو معمولیتوربو پلاس
مصرف ترکیبی9.6 لیتر8.6 لیتر
مانیتور لمسی7 اینچی8 اینچی
پنل تهویهکنترل مکانیکیکنترل لمسی
روکش صندلیچرمچرم و پارچه
رنگ روکش صندلیمشکی و نارنجیمشکی
رنگ قاب کنسول مرکزیقهوه‌ایمشکی پیانو
رنگ قاب کلیدهای درقهوه‌ایمشکی پیانو
شیشه لچکی عقبسادهدور رنگ مشکی
گل پخش کن جلوxدارد
فندک سرنشین عقبxدارد
نام هایما روی صندوقxدارد
چراغ داشبوردxدارد
پخش فایل MP5xدارد
دی‌وی‌دی پلیرداردx
آینه جانبی طرح s5xدارد
بسته شدن کامل آینه جانبیxدارد
mohsenmortzavi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *