معرفی پژو 206
یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است و با ۶ تیپ تولید و عرضه شدهاست. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۸ آغاز و در سال ۲۰۱۰ در بیشتر کشورهای جهان متوقف شد.
پیشینه ورود پژو 206 به بازار ایران به سال 1380 باز میگردد. در دهه 80 شمسی این هاچبک خوشچهره اروپایی، یکی از مدرنترین خودروهای مونتاژی ایران بود اما این روزها دیگر کمتر کسی احساس خوبی از دیدن 206 در خیابانها دارد! 206 در ابتدا شش تیپ مختلف داشت، ولی از سال 1391 فقط تیپهای 2 و 5 آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهمترین تغییر درمیان تیپهای 206 برای تیپ 2 آن اتفاق افتاد که از سال 1390 به ترمزهای ABS و همچنین ایربگهای جلو مجهز شد. سری نخست تیپ 5 نیز تا قبل از 1386 با قطعات مرغوب فرانسوی تولید میشد اما بعدها و با داخلیسازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ2 و تیپ5 وجود ندارد. افت شدید کیفیت، کهنهشدن طراحی و تکنولوژیهای قدیمی این خودرو، در کنار دوام فنی نهچندان زیاد آن باعث شده است که 206 دیگر آن هاچبک دوستداشتنی دهه 80 شمسی نباشد. ایران خودرو از اوایل سال 98، «سنسور عقب» و «سی دی پلیر» را از تجهیزات استاندارد خانواده 206 حذف کرد و «ترمز دیسکی عقب» را هم از تیپ 5 برداشت.
- انواع مدل
هاچبک سه در
هاچبک پنج در
استیشن (اسدبلیو)
کوپه روباز (سیسی)
جیتیآی سه در
آرسی (جیتیآی ۱۸۰) سه در
صندوقدار (اسدی)
سیتروئن سی۲
+۲۰۶(207i)
انواع موتور
موتورهای بنزینی:
۱٫۰ لیتری D4D
۱٫۱ لیتری TU1JP
۱٫۴ لیتری TU3JP
۱٫۴ لیتری ET3J4
۱٫۴ لیتری TU3A (از سال ۲۰۰۷ و در ایران)
۱٫۶ لیتری TU5JP
۱٫۶ لیتری TU5JP4
۲٫۰ لیتری EW10J4
۲٫۰ لیتری EW10J4S
موتورهای دیزل:
۱٫۴ لیتری DV4 HDi I4
۱٫۶ لیتری DV6 HDi I4
۱٫۹ لیتری DW8 I4
۲٫۰ لیتری DW10 I4
انواع جعبهدنده
MA5N (دستی ۵ دنده)
BE4 (دستی ۵ دنده)
BE3 (دستی ۵ دنده)
AL4 (اتوماتیک با تیپ ترونیک)
Autoadaptive AL4 (اتوماتیک بدون تیپ ترونیک)
۲۰۶ در بازار ایران
پژو ۲۰۶ برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ به بازار ایران عرضه شد. ۲۰۶ آن موقع به همراه پژو پارس و زانتیاخودروهای روی بورس بازار بودند و قیمتش در آن زمان متوسط روبه بالا بود. کیفیت مونتاژ ایران خودرو با شرکت اصلی پژو در فرانسه تفاوت زیادی دارد.
۲۰۶ فرانسوی از سال ۱۳۸۰ که عرضه شد تاکنون در شش تیپ مختلف تولید شدهاست که در حال حاضر تنها دو تیپ از آنها به صورت صفر کیلومتر ارائه میگردد.
- تیپ یک:نخستین مدل عرضه شده ۲۰۶ به بازار بود. امکاناتی مانند فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال و سامانه صوتی قدیمی این مدل را از بقیه خانواده ۲۰۶ متمایز میکند. این خودرو از پیشرانه TU3 با تسمه تایم ۱۰۸ دنده که متفاوت با ۱۰۴ دنده تیپ۲هست و جعبهدنده پنج سرعته دستی بهره میبرد. با ضرایب دنده نزدیک به گیربکس تیپ پنج
- تیپ دو: مانیتور شرایط خودرو نمایش بازبودن کدام در. تیپ دو از سامانه برق کشی مولتی پلکس بهره میبرد اما به مانند تیپ یک آینههای دستی دارد. از سال ۱۳۹۰ ترمز ABS و BEDو کیسه هوا راننده و سرنشینه این خودرو افزوده شد. تا سال ۱۳۹۰ پر فروشترین محصول خانواده ۲۰۶ بود اما از آن سال به بعد تیپ پنج جایش را گرفت. این خودرو هم از پیشرانه TU3 و شتاب بسیار بالا و جعبهدنده پنج سرعته دستی بهره میبرد.
- تیپ سه:می توان گفت این خودرو در اصل همان تیپ پنج است اما با موتوری متعلق به تیپ دو. زمانی که ۲۰۶ تیپ سه وارد بازار شد، همراه با یک سامانه تهویه مطبوع خودکار، گرم کن آینه برقی، دو کیسه هوا، سامانههای ترمز EBD و ABS، سامانه صوتی بهبود یافته کلاریون و غیره یکی از آپشنالترین خودروهای موجود در بازار بود که با قیمتی خوب روانه بازار شد.
- تیپ چهار:در این خودرو دیگر خبری از پیشرانه TU3 نیست و جایش را یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری با نام TU5 گرفتهاست که توان ارائه قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب بخار را دارد. علاوه برا ین این خودرو به جای گیربکس دستی پیشفرض از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک با کد AL4 و بدون قابلیت تعویض به صورت دستی بهره میبرد. این خودرو به شکل skd در سالهای ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ مونتاژ و عرضه شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۴ فاقد آینه برقی، شیشه عقب برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک است.
- تیپ پنج:محبوبترین هاچ بک میان تیپهای ۲۰۶ تیپ پنج این خودرو است. این مدل از همه مدلهای پیشین آپشنال تر و مقرون به صرفه تر است و در اوایل عرضه یکی از بهترینهای بازار بود. یک موتور ۱٫۶ لیتری TU5 با توان تولید ۱۱۰ اسب بخار، گیربکس ۵ سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی ۴ کاناله و ارتفاعی کمتر در سامانه تعلیق آپشنهایی بود که تیپ پنج با کمک آنها هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کردهاست.
- تیپ شش: پژو ۲۰۶ تیپ ۶ در سال ۱۳۸۳ در بازار عرضه شد و تولید آن تا اواسط سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. موتور این خودرو از نوع tu5 با ۱۱۰ اسب بخار قدرت میباشد که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۵ نیز از همین موتور استفاده شده است. گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ تیپ ۶ همان گیربکس AL4 موجود بر روی تیپ ۴ است فقط با این تقاوت که قابلیت تعویض دنده دستی را دارد. در واقع گیربکس پژو ۲۰۶ تیپ ۶ یک گیربکس تیپ ترونیک است. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از لحاظ امکانات، مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و امکاناتی مانند آینه های برقی، شیشه عقب برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک را میتوان در لیست امکانات پژو ۲۰۶ تیپ ۶ یافت.