آئودی q5 2016
با تغییراتی که سال 2016 در قوانین واردات خودرو رخ داد، واردکنندگان حتی بدون داشتن نمایندگی از شرکت مادر نیز امکان عرضه برندهای مختلف در بازار کشورمان را داشتند. با توجه به این فرصت، در آن زمان دهها دستگاه آئودی Q5 با قیمت گمرکی 51 هزار دلار و از طریق نمایندگی رامک خودرو (با واسطهگری یک شرکت ایتالیایی) وارد کشور شد. Q5 پتانسیل بالایی برای سهیمشدن در بازار بزرگ لکسوس NX و بامو X3 داشت، اما پس از تغییر دوباره قوانین و ابطال مجوز رامک خودرو برای واردات آئودی، این آلمانی نیز پشت دروازههای گمرک ماند و دیگر وارد نشد. هماکنون نیز تنها شاسیبلند آئودی در کشور، بهعلت ضعف در خدمات پس از فروش و کمبود قطعات، در زمره خودروهای اروپایی با ریسک خرید بالا جای گرفته است.
عرضه محصولات آئودی پر از فراز و نشیب است و در نهایت هم به بدترین شکل این اتفاق افتاد تا ارزشهای کمپانی معظم آئودی در کشورمان زیر سوال برود. چند سال قبل رامک خودرو با حاشیههای فراوان و پس از تبلیغات گسترده اقدام به معرفی محصولات آئودی در ایران کرد و برای آن مراسم تمهیدات زیادی اندیشید تا با بیشترین حاشیه امنیت به استقبال خریداران برود. اما آن مراسم گویی چیزی بیش از یک شو تبلیغاتی نبود و در نهایت به دلایل مختلف، رامک خودرو موفق به عرضه محصولات آئودی در ایران نشد.
همین آئودی Q5 هم یکی از محصولاتی بود که در سبد محصولاتی قرار گرفت که قرار است وارد ایران شوند اما در نهایت جهانگیر آریا تعداد کمی از Q5 را در کشورمان به فروش رساند و پس از آن هم فاتحه حضور آئودی در ایران خوانده شد. در حالی که بدون شک آئودی میتوانست یک رقیب قدرتمند برای مرسدس بنز و ب ام و باشد اما این اتفاق نیفتاد.
آئودی Q5 در نمای بیرونی کاملا پیرو زبان طراحی آئودی است. در نمای جلو، جلو پنجرهای با شبکهای متشکل از خطوط عمودی و افقی دیده میشود در حالی که لوگوی آئودی که از 4 حلقه تشکیل شده بر روی آن خودنمایی میکند. بر روی سپر هم ورودیهای هوا وجود دارند و در نمای عقب خروجیهای دوگانه اگزوز و چراغهای کشیده مهمترین نکات قابل ذکر هستند.
اما طراحی کابین آئودی Q5 کمی از آن طراحی مشهور آئودی فاصله گرفته و ساده و به دور از پیچیدگی به نظر میرسد. در مرکز داشبورد هم یک نمایشگر دیده میشود که ارتباط برقرار کردن با آن ساده است. آئودی در کابین Q5 از چوب و چرم زیادی استفاده کرده و کیفیت متریال کابین قابل تحسین است. به علاوه فضای کافی برای سرنشینان حتی در عقب وجود دارد و آئودی Q5 کیفیت سواری بالایی دارد.
آئودی Q5 در بازاراهای جهانی با موتورها و در نسخههای مختلفی عرضه میشود که مدل عرضه شده در ایران یکی از ضعیفترینها و کم آپشنترینهاست.
همانگونه که اشاره کردیم، آئودی Q5 در بازارهای جهانی در نسخههای مختلفی عرضه میشود اما مدلی که وارد کشورمان شد، به دلیل قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی، از ضعیفترین نسخهها است. این مدل به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که قادر است 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود.
آئودی Q5 از سیستم چهار چرخ متحرک آئودی بهره میبرد که کواترو یا Quattro نام دارد که یکی از بهترینها است و عملکردی بی نظیر ارائه میدهد. خوشبختانه Q5 در تمامی نسخهها به این سیستم مجهز شده در حالی که در خودروهای رقیب باید هزینه اضافی زیادی برای در اختیار داشتن سیستم چهار چرخ پرداخت کنید.
تجهیزات و امکانات رفاهی
ماشینهای اروپایی و مخصوصاً آلمانیها، همیشه حرف اول را در تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی میزنند و در این مقوله هم آئودی Q5 کم نیاورده و اکثر سیستمهای صنعت خودرو را درون خود گنجانده که بخشی از مهمترین آنها که عمومیت بیشتری دارند، شامل سیستم هشدار ترمز در سرعتهای بیشتر از 65 کیلومتر بر ساعت در صورت وجود خطر برخورد، سیستم کمکی تعویض مسیر در اتوبان، سیستم هشدار خروج و انحراف از جاده، کروز کنترل تطبیقی که میتوان از سرعتهای بالای 30 کیلومتر بر ساعت تا 200 کیلومتر بر ساعت از آن استفاده کرد، صندلیهای برقی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم در 8 جهت، صندلیهای تاشو ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید به داخل کابین یا “کی لس”، سیستم فرمان هیدرولیکی با کمک الکتریکی، سیستم کنترل هوای سه منطقهای درون کابین با تهویه مطبوع اتوماتیک، 10 عدد بلندگوی استریو با خروجی 180 واتی، ترمز اضطراری، چراغهای زنون و LED جلو، سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری، نشانگر فشار باد تایر، نشانگر لحظهای مصرف سوخت و… میشود. برای مسیرهای آفرودی هم سیستم کنترل شیب یا ثبات در مسیرهای شیب دار بکار گرفته شده که طی تستهای بعمل آمده، با قرار دادن خودرو در مسیری شیب دار و برداشت کامل پا از روی گاز و ترمز، خودرو به آرامی و کنترل شده از سراشیبی پایین میآید که در مسیرهای آفرودی بسیار کاربردی و مثمرثمر خواهد بود، ولی نمیدانیم چرا سرعت پایین آمدن در آئودی Q5 کمی بیشتر از بقیه رقبایش بود.
مشخصات فنی | |
مدل | آئودی Q5 |
پیشرانه | 4 سیلندر 2 لیتری توربو TFSI |
انتقال قدرت | کواترو (چهارچرخ) |
جعبه دنده | 8 دنده تیپ ترونیک |
حداکثر قدرت | 230 اسب بخار در 4700 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 350 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه |
وزن | 1845 کیلوگرم |
شتاب صفر تا صد | 6.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 228 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.5 لیتر |