منوی دسته بندی

بررسی سیستم XDrive


برخلاف گذشته که سیستم هر چهار چرخ متحرک متعلق به برخی از خودروهای خاص بود، این روزها بسیاری از خودروسازان با بهینه‌سازی این سیستم، آن را در خودورهای خود عرضه می‌کنند. در ادامه به تشریح سیستم XDrive بی‌ام‌دبلیو خواهیم پرداخت.

این سیستم با استفاده از سنسور‌های کنترل پایداری پویا (Dynamic Stability Sensos) تشخیص می‌دهد که چه زمانی چرخ‌های خودرو پایداری خود را از دست می‌دهند. برای مثال در صورتی که دو چرخ عقب خودرو روی سطح لغزنده‌ای چون یخ قرار گیرند، در اینصورت سیستم XDrive بصورت خودکار نیروی حاصل از موتور را با استفاده از یک کلاچ چند دیسکه به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد و از این‌رو خودرو بدون لغزش و در کسری از ثانیه با تشخیص این سیستم براحتی آغاز به حرکت می‌کند. این سیستم فرمان‌پذیری و حرکت خودرو را در مقایسه با سیستم‌های هر چهار چرخ سنتی که بصورت مساوی نیرو را بین چرخ‌ها تقسیم‌ می‌کنند، تسهیل می‌کند. برای مثال سر پیچ‌ها، استفاده از سیستم معمول هر چهار چرخ متحرک، بسته به ورود یا خروج از پیچ، خودرو را به سمت خارج و داخل پیچ منحرف می‌کند، اما XDrive با تقسیم پویای نیروی محرکه بین چرخ‌ها، پایداری خودرو را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

در سال‌های اخیر، ب‌ام‌و این سیستم را روی تمامی مدل‌ها پیاده کرده است و در رقابت با حریفان خود یعنی سیستم 4Matic (محصول مرسدس‌بنز) و Quattro (محصول آئودی) بهتر عمل کرده است.
سیستم DPC که مخفف Dynamic Performance Control است نیز به همراه سیستم xDrive کار می‌کند و به کمک این سیستم نه‌تنها نیرو به دیفرانسیل جلو و عقب بلکه به چرخ‌های چپ و راست نیز به صورت متغیر و جداگانه وارد خواهد شد تا پایداری خودرو را بیشتر کند. DPC با توزیع نیرو و کنترل سرعت چرخیدن چرخ‌ها، باعث پایداری بیشتر در مواقع ضروری نیز خواهد شد. اولین سیستم DCP روی سری 6 نصب شده است که از سال 2008 راهی بازار شده بود.
قبل از xDrive ب‌ام‌و سیستم 4WD را به صورت آپشن روی سری 3 و سری 5 در دهه 80 میلادی نصب می‌کرد که نیرو را به صورت ثابت 38 درصد به چرخ‌های جلو و 62 درصد به چرخ‌های عقب می‌کرد.

mohsenmortzavi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *