سیستم تعلیق چند-میله ای(چندگانه)(Multi-Link)
اتصال چندگانه چیست به زبان انگلیسی (Multi link) یا چند میله ای (Multi Bar) می باشد یعنی سیستم تعلیقی که دارای بیش از دو طبق باشد در مواردی این سیستم با سیستم بازوی عقبی نیز تلفیق می گردد که مقاومت بالاتری را پدید می آورد. اما نوع مرسوم آن که دارای ۴ طبق می باشد، تقریبا همانند سیستم جناغی است، با این تفاوت که دسته های هر جناغ، به یکدیگر متصل نیستند و هر یک به صورت جداگانه تنظیم پذیری بهتری را برای سیستم تعلیق فراهم می نمایند.
همان طور که اشاره شد بازوها با استفاده از مفصل به ابتدا و انتهای محور متصل هستند ، زمانی که این محور برای هدایت سیستم فرمان و یا کنترل پایداری به وسیله گشتاور و یا نیروی پیچش ناشی از تکان های خودرو شروع به حرکت می کند ، در واقع هندسه تعلیق را تغییر داده و اصلاح می کند . به این صورت چرخ ها در هر زمان و تحت هر نیرویی بهترین عکس العمل را از خود نشان داده و پایداری ( چسبندگی ) خودرو به سطح جاده را به بهترین شکل حفظ می کنند .
مزایای سیستم تعلیق مولتی لینک
آسایش و رفاه بیشتر سرنشین خودرو . کاهش مشکلات حرکت خودرو وهمچنین میزان سایش تایرها . خصوصیت فنری بسیار بیشتر به هنگام حرکت خودرو به سمت بالا و پائین بر روی خودروهایی با سیستمهای متفاوت قابل نصب می باشد و می توان از آنها در بسیاری از انواع خودرو ها استفاده نمود . امکان کنترل جهت و راهبری فوق العاده ای را برای خودرو فراهم می کند .
معایب سیستم تعلیق مولتی لینک
این سیستمها دارای پیچیدگی های بسیاری در طراحی می باشند . هزینه های تولید ، نصب و نگهداری آنها بالا می باشد در مقایسه با دیگر سیستمهای تعلیق فضای بیشتری از خودرو را اشغال می نمایند.
به لطف تولیدات چند کمپانی بزرگ استفاده از این سیستم تعلیق در خودروهای اشرافی کم کم به خودروهای مرسوم تر رایج شده است. از جمله این شرکتها MagnetiMarelli است که طراح و تولید کننده اصلی سیستمهای تعلیق ارزان قیمت است. که از حمایتهای تیم فرمول ۱ فراری استفاده میکند. همچنین شرکت FLECS که همین چند سال پیش روی کار آمد و یک اصلاحیهای جدید برای این نوع سیستم تعلیق زد. به طوری که از سیستم الاستو-سینماتیک استفاده کرد و فاصله بوش و لینکها قابل تنظیم شد یعنی پارامترهای کنترلی سیستم تعلیق را کاهش داد. که اثر مستقیم بر روی قیمت این سیستم داشت.