منوی دسته بندی

بررسی سیستم سنسور باد لاستیک (TPMS)

سیستم TMPS مخفف کلمات لاتین Tire Pressure Monitoring System

TPMS یا سیستم مانیتورینگ فشار تایرها، سیستمی است که وقتی تایرها در معرض کم‌باد شدن قرار می‌گیرند شروع به هشدار دادن می‌کند. شاخص این سیستم علامت زردرنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرارگرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشداردهنده است.

بررسی سیستم tpms

این سیستم برای اولین بار در اویل دهه ۸۰ میلادی بر روی برخی از خودرو‌های برند اروپایی مورد استفاده قرار گرفت. رنو و پژو هم بعنوان پیشروان این سیستم بترتیب در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ از این سیستم بر روی برخی از خودرو‌های خود استفاده نمودند.

مزایای سیستم

1-اندازه گيري دقيق و نمايش فشار باد تاير براي راننده و كشف كم بادي در مقادير كمتر از 25 درصد فشار باد تاير سرد پيشنهادي

2-اندازه گيري ونمايش دماي باد تاير

3-مشخص كردن چرخي كه كم بادي در فشار باد تايرش وجود دارد

4-حساسيت به نشت سريع و كند براي هشدارهاي به موقع

5-هشدار پنچر شدن تاير

6-هشدار براي فرا رسيدن زمان بازرسي تاير

7-امكان نمايش فشار باد تاير زماني كه خودرو ساكن است

انواع سیستم tpms

سیستم iTPMS

سیستم iTPMS مخفف indirect TMPS می باشد که هیچگونه درگیری فیزیکی با رینگ و لاستیک خودرو نداشته و میزان باد تایر ها را توسط سنسور هایی که بر روی سیستم ترمز ABS و EBD نصب شده اندازه گیری می نماید. نحوه کار این سنسور به این شکل است که میزان دور و سرعت هر لاستیک را بطور مجزا مورد محاسبه قرار می دهند و با دیگر چرخها مقایسه می کند. از آنجا که نشت میزان کمی از باد لاستیک باعث کاهش قطر لاستیک می گردد ،لاستیک مورد نظر برای طی مسافت معین به اندازه دیگر لاستیک ها  مجبور است دور بیشتر را بزند و آنجا هست که سیستم مذکور سریعا کاهش باد لاستیک مورد نظر را به راننده هشدار می دهد هر چقدر که میزان دور لاستیک کم باد بیشتر باشد میزان هشدار بیشتر می گردد . 


سیستم dTPMS

Tpms

واژه dTPMS که مخفف Direct TMPSرا تشکیل می دهد به منظور رفع ایراد های سیستم iTPMS ایجاد گردید . این سیستم بطور کاملا مستقیم و با استفاده از سنسور های نصب شده داخل و یا خارج از لاستیک میزان فشار و گاها دمای هر لاستیک را بطور مجزا به راننده اعلام می کند.در سال 2006 که این استفاده از این سیستم رایج گردید به منظور تامین انرژی سنسور ها از باطری های لیتیومی استفاده می گردید اما در سال 2007 به بعد سعی شد که این سیستم ها بدون نیاز به باطری به فعالیت خود ادامه دهند چرا که تعویض باطری ها عملا کار سختی بود. همچنین سنسور های که بیرون از لاستیک نصب می شدند بدلایل مختلف از قبیل در درسترس بودن سارقان منسوخ گردیده است.

mohsenmortzavi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *