لاماری ایما(Lamari Eama)
شرکت آرین پارس موتور به صورت رسمی از اولین خودروی تولید داخل خود به اسم ایما – Eama – که از این به بعد قرار است با برند لاماری – Lamari – راهی بازار شود، رونمایی کرده است و برنامه عرضه آنرا در سال 1401 دارد.
بعد از عرضه میتسوبیشی و DS در قالب واردات و با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و ممنوعیتهای مربوطه، شرکت آرین پارس موتور سراغ یک محصول چینی رفت که طبق پیشبینیها باز هم یک کراساور توربوشارژ است. آنطور که مدیران این شرکت میگویند، فعالیتهای مربوط به مونتاژ خودروهای سواری آرین پارس موتور از این به بعد در قالب برند لاماری عرضه خواهد شد و ایما اولین عضو این خانواده است.
سال 2019 خبر مهمی از چین شنیدیم؛ خودروسازی دانگفنگ (DFM) خبر داده بود که نام زیرمجموعه خودروسازش، یعنی فنگژینگ (Fengxing) را میخواهد تغییر دهد تا محصولات این برند را با نام و لوگویی جدید، دوباره به بازار چین بفرستد. اما 2019 تمام شد و اتفاقی نیفتاد؛ سال 2020 هم آمد و رفت و بازهم خبری نشد. تا اینکه سرانجام از سال 2021، دانگفنگ نام جدید این برند را فورتینگ (Forthing) اعلام کرد و لوگوی شیرنشان آنرا رونمایی نمود.
اگر برند فورتینگ را نمیشناسید، باید بگوییم همان شرکتی است که قبلا هم خودروهای معروفی را با لوگوی دانگفنگ به بازار فرستاده؛ ازجمله کراساور دانگفنگ T5 و سدان دانگفنگ S50 که قرار بود در سال 1399 و توسط خودروسازی آذویکو، در کشورمان مونتاژ شود اما نشد که نشد! حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید کراساورهای شرکت خودروسازی فرداموتور، یعنی فردا SX5 و فردا SX6 نیز هردو محصول فورتینگ هستند.
اما نخستین محصولی که با برند جدید فورتینگ به بازار چین عرضه شده، کراساوری کامپکت است که چینیها نامش را T5 EVO گذاشتهاند اما در بازار ایران آنرا با نام لاماری ایما میشناسیم. حتما با شنیدن نام این، حدس زدهاید که ارتباطی با دانگفنگ T5 دارد که حالا به فورتینگ T5 تغییر نام داده است. حدستان درست است! هردوی این خودروها از پلتفرمی مشترک بهره میبرند و موتور و گیربکس یکسانی دارند.
طراحی لاماری ایما
سبک و سیاق بصری لاماری ایما، برگرفته از جریان نوظهوری خودروسازی در چین است. پدیده استفاده از چراغهای باریک که نسخههای مشابه آن را روی امویام X22 Pro و کرمان موتور K7 هم دیدهایم. این زبان گرافیکی ابتدا توسط جیپ چیروکی معرفی شد و حالا تبدیل به یکی از ترندهای اصلی خودروسازان نوگرای چینی شده است.
لاماری ایما که نسخه ایرانیزه دانگ فنگ T5 ایوو است، از نظر طراحی سبک به روزی را دنبال می کند و با طراحی معروف به «پوزه کوسه» توانسته تا جذابیت خوبی را در بخش جلوی خودرو داشته باشد. این کراس اوور از نظر سبک طراحی نزدیک به شاسی بلندهای کوپه است. اما نمی توان آن را یک کراس اوور کوپه تمام عیار دانست. زیرا ابعاد و اندازه و سبک فضای کابین در بخش عقب، کاملاً نشان می دهد که بیشتر خطوط بدنه حس کوپه بودن ایما را القا می کنند و در اصل این خودرو یک کراس اوور ۵ نفره و متوسط است.
در بخش جلو با جلو پنجره بزرگ و کاسه چراغ های اصلی روی سپر مواجه می شویم. همچنین چراغ روشنایی روز و راهنما در لاماری ایما به سبک جدید بوده و در قالب ابرو و بالای بخش جلوی خودرو وجود دارد. در کل می توان گفت که نمای جلوی ایما سبکی اسپرت و به نسبت جذاب را دارد.
پیشرانه لاماری ایما
لاماری ایما را میتوان قویترین کراساور ۱.۵ لیتری بازار ایران دانست که توان ۱۹۵ اسببخاری و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتری آن بیرقیب است. این پیشرانه نیز با فناوری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. جعبهدنده لاماری ۷ سرعته دو کلاچه تر و سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو است.
کمپانی دانگ فنگ به جای ۱۵۰ اسب بخار توانسته قدرتی برابر با ۱۹۵ اسب بخار (۵۶۰۰ دور در دقیقه) از درون پیشرانه ۴A۹۵TD مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم، بیرون بکشد. بیشترین گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز به حوالی ۲۸۵ نیوتن متر (۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه) میرسد که در نوع خود نسبتاً هیجانانگیز بوده و کشش عالی را برای این کراس اوور کامپکت میدهدکه شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر لاماری ایما ۱۰٫۷۸ ثانیه است.
انتقال نیروی زیاد به سمت چرخهای جلو نیازمند یک گیربکس مناسب با عملکرد دقیق است که بتواند با کمترین وقفه، نسبت به دستورهای صادره از سمت پدال گاز واکنش نشان دهد و در هماهنگی با پیشرانه، تجربه رانندگی خوبی را برای کاربر رقم بزند. انتخاب شرکت دانگ فنگ برای مدل T۵ ایوو یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر ساخت گوتراک (Gottrak) است که گرچه استهلاک آن نسبت به نمونههای اتوماتیک در طول زمان کمی بیشتر خواهد بود، اصولاً گیربکسهای دو کلاچه استهلاک کمتری نسبت به نمونههای خشک داشته و صفحه کلاچهای آنها با پدیده اوورهیت یا فوق گرمایش، تا حد زیادی بیگانه هستند و در مجموع گزینههای مناسبی برای استفاده در خودروهای با توان بالا به حساب میآیند.
امکانات و اپشن ها
در لاماری ایما امکانات قابل قبولی دیده می شود. این کراس اوور چینی و مونتاژی در تیپ پایه به استارت دکمه ای، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالته، دوربین ثبت وقایع، دوربین و سنسور پارک عقب، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، دسته دنده الکتریکی، جلو آمپر دیجیتال و یک پارچه با مالتی مدیا، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو و… مجهز است. با این وجود نبود امکاناتی مانند گرمکن صندلی های جلو رادار خطی، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، درِ صندوق عقب برقی و چند آپشن دیگر در این کراس اوور احساس می شود و باعث می شود تا برخی معیارها، ایما نسبت به رقبایی چون دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم، KMC K7 و تیگو ۷ پرو در جایگاه پایین تری قرار بگیرد.
در کاتالوگ رسمی این خودرو تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگهدارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن، سیستم تشخیص صدا، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالته، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.
رقیبان لاماری ایما در ایران
در بازار چین، خودروهایی مانند چانگان CS55 پلاس و هاوال H6 ازجمله رقبای اصلی لاماری ایما هستند. اما در بازار ایران، کراساور لاماری ایما باید با انبوهی از رقبای هموطنش رقابت کند؛ از کیامسی K7 کرمان موتور بگیرید تا دیگنیتی بهمن موتور، از اسکیلاس T60 شهر خودرو و سوئیست DX3 دیار خودرو بگیرید تا چری تیگو7 پرو مدیران خودرو و دوقلوهای SWM سیف خودرو.ولی آخرین قیمتی که برای این خودرو اعلام شده و قابل استناد است 980 میلیون تومان