بررسی لکسوس Nx
این روزها اکثر خودروسازان دنیا به تولید خودروهای کراس اوور اهمیت زیادی می دهند و تمام سعی خود را می کنند با ارائه محصولی اقتصادی و نیمه لوکس سهمی خوبی از بازار را دریافت کنند. کمپانی های زیادی در این عرصه موفقیت های خوبی را کسب کرده اند و توانسته با محصولات نیمه لوکس و جذاب تعداد کثیری از سدان سواران را به سمت محصولات جدید کراس اوور خود جذب کنند.
لکسس یا لکسوس – Lexus -شرکت خودروسازی ژاپنی است، که وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را بر عهده دارد.شرکت لکسس در سال ۱۹۸۹ توسط مدیرعامل وقت تویوتا؛ ایجی تویودا در ایالات متحده آمریکا راهاندازی شد.امروزه لکسس به برندی بینالمللی تبدیل شده، که بهعنوان بزرگترین تولیدکننده اتومبیلهای سفارشی و خاص، در کشور ژاپن شناخته میشود. این شرکت در حال حاضر تولیدات خود را در ۷۰ کشور جهان عرضه میکند و یکی از ۱۰ نشان تجاری یا برند برتر ژاپن، بر پایه میزان ارزش بازار، بهشمار میآید.
ریشههای تأسیس لکسس به پروژهای مخفی بازمیگردد، که توسط کمپانی تویوتا بمنظور طراحی و ساخت خودرویی سدان در سال ۱۹۸۳ با نام پروژه اف۱ آغاز و در سال ۱۹۸۹ با عرضه خودروی لکسس الاس راهاندازی شد.
لکسوس nx
لکسوس که در واقع برند لوکس «تویوتا» بهشمار میرود، با بهرهگیری از پلتفرم محصولات این برند، محصولی لوکستر و باکیفیتتر را به علاقهمندان عرضه میکند. بر این اساس این کمپانی در سال ۲۰۱۴ با معرفی کانسپت NX در نمایشگاه خودرو پکن، نوید عرضه محصولی جدید را به مخاطبان خود داد. نسخه تولید NX، که بر مبنای پلتفرم تویوتا RAV4 توسعه یافته است، برای نخستینبار در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی عرضه شد. زبان طراحی جدید لکسوس در این خودرو سبب شد شاهد تحولی اساسی در روند طراحی محصولات این برند لوکس ژاپنی باشیم. از این رو چند ماه پس از آغاز عرضه جهانی، شرکت «ایرتویوتا» توانست این محصول جدید را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران عرضه کند که به دلیل طراحی خاص و منحصر به فردی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
طراحی بدنه
لکسوس همیشه سعی داشته محصولات خود را با طراحی خشن و تیز به بازار معرفی کند. به نوعی می شود گفت زبان طراحی لکسوس تیز است و نمی شود در بدنه خودروهای آن آرامشی پیدا کرد. لکسوس NX هم از این موضوع مستثنا نبوده و خود را با بدنه تیز و خشنی به نمایش گذاشته است.
جلو پنجره بزرگ، چراغ های مثلثی شکل و بدنه ای با خطوط تیز باعث شده این خودرو طراحی بسیار جذابی داشته باشد. اگر بخواهیم لکسوس Nx را با دیگر کراس اوورها مقایسه کنیم، باید بگوییم از لحاظ زیبایی در یک مقام خاصی قرار دارد و هر کراس اووری نمی تواند جای آن را در زیبایی بگیرید.
طراحی کابین
کابین این خودرو همانند بدنه آن از یک طراحی نسبتاً اسپرت تبعیت می کند. اما اسپرت بودن کابین باعث نشده که از دسترسی ها به ادوات و ارگونومیک کابین کاسته شود، بلکه می شود NX را جزء کراس اوورهایی دانست که به جایگاه و راحتی راننده و سرنشینان اهیمت زیادی داده است.
توجه کنید فضای داخلی لکسوس Nx کمی برای افرادی که قد بلند دارند کوچک است، ولی برای افرادی که جثه ی معمولی دارند یک خودروی ایده آل به حساب می آید.
مشخصات فنی وتیپ
نسخه هایبرید این خودرو را که با کد NX300h میشناسند، دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ مجهزبه سیستم VVT-i است که با حجم موتور ۲۴۹۴ سی سی به همراه یک موتور الکتریکی جدید قادر است حداکثر به صورت ترکیبی ۱۹۷ اسب بخار قدرت را در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را در ۴۴۰۰ دور در دقیقه به چهار چرخ منتقل کند.انتقال قدرت این خودروی کراس اوور توسط یک گیربکس E-CVT انجام میشود که با امکان تعویض دنده دستی پرفورمنس بالایی را برای خودرو ایجاد میکند؛ و همچنین در نسخه توربو این ماشین NX200t از یک موتور ۲۰۰۰ سی سی توربو شارژر استفاده شده و در دور موتور 4800rpm قدرت ۲۳۵ اسب بخاری تولید میکند و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در مدت زمان ۶٫۹ ثانیه طی میکند و دارای یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است. در تیپ F Sport نیز در بازار وجود دارد که جلوپنجره مشبک، تعلیق اسپرت، سقف پانوراما، صندلی اسپرت و یک حالت رانندگی بیشتر (اسپرت پلاس) ازجمله ویژگیهای آن است.
اپشن ها
سقف پاناروما – 4 رادار ( جلو اکتیو – بین خطوط – عقب – نقطه کور) – ایربگ ها ی کامل و زانویی – هدآپ – پنج دوربین – دوربین 360 درجه – مانیتور بزرگ – نویگیشن – صندوق برقی – صتدلی های جلو و عقب برقی – حافظه صندلی- سه گرمکن – دو سردکن – کی لس – اتوهلد – لامپ زنون – شیشه شور – دی لایت – سنسور پارک – دوربین عقب – موس تاچ – ساب ووفر جلو و عقب – کولر دوبل دیجیتال – رینگ 18 آلومینیومی – آینه تاشو برقی – روف ریل – آینه فوتوکرومیک – سنسور باران – ترمز برقی – حالت اسپورت کامفورت – ESP- EV-Eco – کروز کنترل – بلوتوث
کلیدهای nx
عمدتا در سمت چپ غربیلک فرمان و مقابل پای راننده علاوهبر دو کلید برای تاشدن برقی صندلیهای عقب، دارای ۱یا۸ کلید مجزا هستند که هرکدام از این کلیدها جهت راهاندازی یک سیستم ایمنی یا رفاهی مورد استفاده قرار میگیرند. بر همین اساس، نسخههایی از این خودرو که به این هفت آپشن رفاهی ایمنی مجهز باشند، میان فعالان بازار و کارشناسان به هفت کلید مشهور هستند.
عمده لکسوس NX هفت کلید موجود در ایران با مبدا سفارش عمان یا کانادا به بازار راه یافتهاند. مدلهای سفارش آلمان نیز به تعداد محدودتر با ۷ کلید در کشور یافت میشوند. در ادامه، هر یک از کلیدهای ان ایکس و وظیفه آنها را بهصورت مجزا تشریح خواهیم کرد:
نوربالا اتوماتیک
سنسور پارک جلو
رادار هشدار نقطهکور
درب صندوقعقب برقی
رادار جلوگیری از تصادف
دف-لاک
نکته: لکسوسهای NX300h فاقد قابلیت دفلاک هستند و به جای دفلاک، از کلید مربوط به گرمکن فرمان بهره میبرند.
گرمکن فرمان یا دوربین ۳۶۰ درجه
در ادامه مقاله لکسوس NX هفت کلید به بررسی کلید گرمکن فرمان این خودرو خواهیم پرداخت. همانطور که اشاره شد، لکسوسهای nx هفت کلید موجود در ایران، سفارش کانادا یا عمان هستند و تمایز این دو مدل به وجود کلید گرمکن فرمان در مدل سفارش کانادا بازمیگردد؛ این در حالی است که نسخه سفارش عمان، گرمکن فرمان ندارد و در عوض، به دوربین ۳۶۰ درجه و سقف پانوراما مجهز شده است.اگفته نماند که معدود مدلهای سفارش قطر به ۸ کلید معروف هستند و هر دو آپشن گرمکن فرمان و دوربین ۳۶۰ درجه را در مجموعه کلیدهای خود جای دادهاند. علاوه بر مدلهای فوق، نمونههای فولآپشن ۹ کلید ان ایکس نیز به بازار کشور راه پیدا کردهاند که علاوه بر ۷ کلید اشارهشده در بالا (سفارش عمان)، دو کلید ویژه صندلیهای تاشونده برقی عقب نیز روی داشبورد خود در پنل سمت چپ غربیلک فرمان جای دادهاند. ناگفته نماند که این مدلها به جای سنسور پارک جلو به حسگر ۳۶۰ درجه پارک مجهز هستند.